ژاپن در حال بررسی ممنوعیت آمریکا برای خرید نفت از جمهوری اسلامی است

0
224

سخنگوی ارشد دولت ژاپن گفته این کشور در حال بررسی تحریم‌های جدید نفتی آمریکا علیه جمهوری اسلامی است به صورتی که شرکت‌های ژاپنی کمترین خسارت را ببینند. آمریکا از ژاپن خواسته تا خرید نفت از جمهوری اسلامی را متوقف کند.

در پی درخواست آمریکا از ژاپن برای توقف خرید نفت از جمهوری اسلامی، دولت ژاپن اعلام کرد که در حال بررسی تحریم‌های جدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۲۷ ژوئن به نقل از سخنگوی ارشد دولت ژاپن نوشت که این کشور قصد دارد با واشنگتن و سایر کشورها وارد مذاکره شود به این منظور که شرکت‌های ژاپنی کمترین خسارت را ببینند.

یوشیهید سوگا که در یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت، تاکید کرده که ژاپن و ایالات متحده در حال گفت‌وگو درباره تحریم‌های جمهوری اسلامی هستند اما جزئیات این گفت‌وگوها را فاش نکرده است.

به گفته این عضو کابینه ژاپن، این کشور همچنین با جمهوری اسلامی در تماس است.

دولت ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه ۲۶ ژوئن از کلیه کشورها خواست تا واردات نفت خود از جمهوری اسلامی را تا ماه نوامبر (آبان ماه) به صفر برسانند. به گفته یک مقام رسمی دولت ایالات متحده، بعید است که ترامپ در این زمینه استثنایی قائل شود.

جمهوری اسلامی سومین صادرکننده نفت دنیا در میان کشورهای عضو اوپک است و ژاپن یکی از مشتریان اصلی جمهوری اسلامی در کنار سایر کشورهای آسیایی مثل چین، کره جنوبی و هند است.

در جریان تحریم‌های نفتی علیه جمهوری اسلامی که سال ۲۰۱۶ پایان گرفت، برخی از کشورهای آسیایی از سوی ایالات متحده مجوز خرید محدود نفت از جمهوری اسلامی را گرفته بودند.

در ماه مه که آمریکا خروج از برجام را اعلام کرد، تاکید کرد که  این بار استثنایی قائل نخواهد شد. شرکت‌های خریدار نفت در کشورهای ژاپن، کره جنوبی و هند هم‌اکنون کاهش خرید نفت از جمهوری اسلامی را آغاز کرده‌اند.

پس از اعلام این خبر از سوی آمریکا، قیمت نفت آنطور که انتظار می‌رفت، تغییر چشمگیری نداشته و تا حد زیادی ثابت مانده است.

مشاور سیاسی گروه یورو-آسیا در یک یادداشت درباره تصمیم اخیر آمریکا نوشته است: «این ضربه سخت از سوی دولت ترامپ به این معناست که احتمالا ژاپن و کره جنوبی وارداتشان از جمهوری اسلامی را به صفر خواهند رساند. از سوی دیگر چین، هند و ترکیه به احتمال زیاد وارداتشان را تا ماه نوامبر به شدت کاهش خواهند داد.»

صادرات نفت ایران به ژاپن و کره جنوبی پس از برداشته شدن تحریم‌ها در سال ۲۰۱۶ افزایش داشت و در اواخر سال ۲۰۱۶ به اوج خود، ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسید اما پس از آن دوباره سیر نزولی گرفت و به ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسید.

به گزارش دویچه وله؛ نخست‌وزیر ژاپن، شینزو آبه قصد دارد در ماه ژوئيه به ایران سفر و با حسن روحانی گفت‌وگو کند. خبرگزاری کیودو نیوز روز ۲۱ ژوئن به نقل از یک مقام دولت ژاپن که نخواسته نامش فاش شود، این خبر را اعلام کرد.