ژان-ایو لودریان در آستانه سفر به تهران: جمهوری اسلامی و حزب‌الله، سوریه را ترک کنند

0
342

ژان-ایو لودریان، وزیر أمور خارجه فرانسه می‌گوید تمامی شبه‌نظامیان حاضر در خاک سوریه اعم از نیروهای جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان باید این کشور را ترک کنند. ژان-ایو لودریان، کمتر از یک ماه پیش از سفر احتمالی به تهران، به مقامات جمهوری اسلامی برای خارج ساختن نیروهای خود از خاک سوریه هشدار می‌دهد. سفر ژان-ایو لودریان به منظور انجام هماهنگی‌های لازم برای سفر احتمالی امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، صورت خواهد گرفت.

ژان-ایو لودریان، وزیر أمور خارجه فرانسه، روز چهارشنبه ۷ فوریه، با اشاره به حملات ترکیه علیه یگان‌های مدافع خلق در عفرین در شمال سوریه و حضور نیروهای جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان در سوریه، تاکید کرد: امروز، باید روند صلح در سوریه بر أساس توافق ژنو، زیر نظر سازمان ملل متحد، بطور جدی به اجرا درآید.

وزیر أمور خارجه فرانسه، با بیان اینکه توافق صلح ژنو باید زیر نظر سازمان ملل متحد به اجرا درآید، تاکید کرد: در غیر این‌صورت شاهد افزوده شدن جنگی دیگر هستیم که می‌تواند وضعیت را به‌شدت مصیبت‌بار نماید.

ژان-ایو لودریان با اشاره به حملات نیروهای ترکیه علیه مواضع “یگان خلق کرد” در عفرین، گفت: این قابل درک است که آنکارا می‌خواهد امنیت مرزهای خود را تامین کند اما تامین امنیت مرزها به معنای کشتار غیرنظامیان نبوده و امری محکوم است.

رییس سیاست خارجی فرانسه، سیاست‌های اخیر ترکیه در قبال کردهای شمال سوریه در “عفرین” را به شدت مورد انتقاد قرار داده و تاکید کرد: ترکیه نباید “جنگ دیگری بر جنگ‌ (موجود) بیافزاید”.

 ژان-ایو لودریان، در ادامه با اشاره به روابط “دوستانه” میان فرانسه و کردها، افزود: پیشمرگ‌های کرد، در زمان بازپس‌گیری رقه از نیروهای دولت اسلامی (داعش)، نقشی مثال‌زدنی و عمده ایفا کردند.

ژان-ایو لودریان به تهران می‌رود

ژان-ایو لودریان، کمتر از یک ماه پیش از این سفر احتمالی، به مقامات جمهوری اسلامی برای خارج ساختن نیروهای خود از خاک سوریه هشدار می‌دهد. سفر ژان-ایو لودریان، در روز پنجم ماه مارس به تهران به منظور انجام هماهنگی‌های لازم برای سفر احتمالی امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، صورت می‌گیرد.

پیش از این قرار بود، سفر امانوئل ماکرون در نخستین روزهای سال جاری (۲۰۱۸ میلادی ) انجام شود، اما بدنبال وقوع تظاهرات‌های اعتراضی در ماه دی در ایران، این سفر به تعویق افتاد.

ژان-ایو لودریان، روز چهارشنبه، با بیان اینکه سفر رییس‌جمهوری فرانسه به ایران انجام خواهد شد، گفت: تاریخ این سفر هنوز معلوم نیست؛ سفر امانوئل ماکرون انجام می‌شود، زیرا ما با همه گفتگو می‌کنیم.

وزیر امور خارجه فرانسه افزود: در موقعیت کنونی در خاورمیانه، بسیار اهمیت دارد که ما از جمله به جمهوری اسلامی، بطور واضح و آشکار بگوئیم که راه‌حل بحران خاورمیانه در این است که هر یک از این کشورها، عراق، سوریه و لبنان، بطور مستقل تصمیم بگیرند و حق حاکمیت هر یک از این کشورها شناخته شود تا بتوانند بدون دخالت قدرت‌های خارجی امور داخلی خود را اداره کنند.

به گزارش حبرگزاری فرانسه؛ ژان-ایو لودریان با اشاره به حضور نیروهای جمهوری اسلامی در کشورهای عراق و سوریه متذکر شد: جمهوری اسلامی، از درگیری‌های در سوریه و عراق به نفع خود استفاده کرد، غالبا دیده می‌شد که ژنرال قاسم سلیمانی از سپاه پاسداران برای بازدید از نیروهای خود به آنجا سر می زد اما دیگر به اینگونه امور باید پایان داد.