چهار کارشناس سازمان ملل خواستار آزادی پزشک ایرانی محکوم به اعدام شدند

0
158

چهار کارشناس حقوق بشر سازمان ملل متحد از مقامات جمهوری اسلامی خواستند حکم احمد رضا جلالی، پزشک محکوم به اعدام را نقض کند.

در بیانیه این چهار کارشناس، که به نوشته خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه ۲۹ آذر منتشر شد، آمده است که روند رسیدگی به پرونده آقای شاهد موارد فراوان نقض حقوق او بوده و این متهم از داشتن دادگاه عادلانه نیز محروم بوده است.

در این بیانیه، گزارشگر ویژه سازمان ملل در حقوق بشر ایران به همراه سه کارشناس دیگر در این بیانیه با اشاره به بازداشت خودسرانه، شکنجه و صدور حکم اعدام برای آقای جلالی به گزارش‌هایی اشاره کرده است که حاکیست این متهم به وکیل دسترسی نداشته، در انفرادی حبس بوده و به زور وادار به اعتراف شده است.

در بیانیه همچنین آمده است که آقای جلالی برای حدود ۱۰ ماه بدون تفهیم اتهام بازداشت بود و در ضمن امکان این را هم نداشت که از حق دفاع از خود استفاده کند.

کارشناسان در نامه خود اعلام کرده اند که این پزشک زندانی باید هرچه زودتر آزاد شده و از حق دریافت غرامت به دلیل خسارت‌هایی که به زندگی او وارد شده برخوردار شود.

کارشناسان سازمان ملل، اعترافات آقای جلالی که به دو روز پیش از تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی پخش شد را نیز زیر سوال برده و آن را حاصل فشار، شکنجه و تهدید به اعدام دانستند.

در بخشی از بیانیه آمده است: «متهم وادار به اعتراف به جرایم مشخصی شده و وادار شده پیش از قرارگرفتن مقابل دوربین متن مشخصی را تمرین و تکرار کند.»

آقای جلالی به اتهام جاسوسی برای موساد و دادن اطلاعاتی به اسرائیل که به ترور دو دانشمند هسته‌ای جمهوری اسلامی منجر شد، به اعدام محکوم شده است.

روز دوشنبه ۲۶ آذر تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی فیلمی از اعترافات آقای جلالی پخش کرد، یک روز بعد اما فایلی صوتی از آقای جلالی منتشر شد که در آن اعترافات بیان شده در فیلم را رد کرد.

ویدا مهران نیا همسر آقای جلالی صحت این فایل صوتی را تایید کرد. آقای جلالی در این فایل صوتی که در زندان ضبط شده، می گوید اعترافات از او تحت شرایط نامناسب روانی و با وعده آزادی گرفته شده است.

همان زمان، خانواده و وکیل آقای جلالی فاش کردند این اعترافات ماهها پیش و تحت فشار از وی گرفته شده است.

به گزارش صدای آمریکا؛ آقای جلالی، پزشک متخصص در حوزه مدیریت بحران و امدادرسانی که به همراه خانواده خود در سوئد اقامت داشت، بهار سال گذشته پس از اینکه به دعوت دانشگاه تهران به ایران سفر کرد دستگیر و زندانی شد.