چاوشی و شجریان پیشتاز جوایز مردمی..

0
206

اولین جشن سالانه موسیقی ما با معرفی برترین های موسیقی در حوزه های سنتی و پاپ یکشنبه 9 تیرماه در تالار وحدت با حضور تعدادی از بزرگان موسیقی ایران برگزار شد.

به گزارش  مهر، در ابتدای این مراسم که اجرای آن برعهده احسان علیخانی بود بهترین قطعه موسیقی سنتی در سال 91 در دو بخش کارشناسی و مردمی معرفی شد.

در این بخش قطعه موسیقایی “رودابه و زال” با خوانندگی همایون شجریان به عنوان قطعه منتخب دو شاخه کارشناسی و مردمی معرفی شد که این خواننده جوایز خود را در حضور محمد سریر، محمد علی بهمنی و مجید درخشانی دریافت کرد.

محمد سریر رییس هیات مدیره خانه موسیقی در مراسم اهدای جوایز این بخش گفت: در روزهایی که مشغول رفت و آمد به مراسم تشییع پیکر و یادبود تعدادی از بزرگان موسیقی ایران هستیم برگزاری این جشن ها برای ما اتفاق بسیار خوشایندی است که امیدوارم استمرار پیدا کند.

IMG02362266

وی ادامه داد: در همه جای دنیا برای اینکه مردم سرزمین‌های مختلف در شادی به سر برند مراسم زیادی را طراحی می کنند که روحیه نشاط و شادابی به مردم آن جامعه تزریق شود و من بسیار خوشحالم که این بار در کنار اهالی موسیقی در جشنی حضور دارم که این بار برای من غم‌انگیز نیست.

همایون شجریان هم بعد از دریافت تندیس طلایی بهترین قطعه موسیقی سنتی گفت: سپاسگزار همه کسانی هستم که در این مراسم به من رای دادند و این افتخار من است که کار من هم مورد کارشناسان و هم مورد پذیرش مردم قرار گرفته است. امیدوارم این کار توانسته باشد با احساسات زیبای شما مردم نازنین ارتباط برقرار کند.

وی ادامه داد: آغاز چنین حرکتی با همت بخش خصوصی خیلی دور از ذهن بود اما دوستان من در “موسیقی ما” این را به حقیقت رساندند و من اطمینان دارم برگزاری مستمر چنین رویدادهایی در موسیقی باعث ایجاد انگیزه های بیشتر در بین اهالی موسیقی خواهد شد.

ترس‌های آریا عظیمی‌نژاد از مراسم اهدای جوایز.

در بخش بهترین قطعه موسیقی تلفیقی و سایر ژانرها نیز قطعه “عزای عالم” به آهنگسازی آریا عظیمی‌نژاد به عنوان قطعه برتر شاخه کارشناسی و قطعات گروه “دیوار” به عنوان اثر برتر شاخه مردمی جشن سالانه موسیقی ما انتخاب شدند.

آریا عظیمی‌نژاد بعد از دریافت جایزه این بخش گفت: من همیشه وقتی در رویدادهای سینمایی کاندید یا موفق به دریافت جایزه ای می شدم همیشه این ترس را داشتم که مبادا با دریافت جوایز من را منصوب به یک جریان و حزب خاصی کنند اما این بار خوشحالم که کارشناسان موسیقی کار من را پسندیدند و به آن رای دادند.

پویا نیک‌پور هم به نمایندگی از گروه دیوار خاطرنشان کرد: به نظر من دریافت جایزه در اولین جشن موسیقی ما افتخار بزرگی است که امشب نصیب گروه دیوار شد و از همه کسانی که در این مدت پشتیبان گروه دیوار بودند و باعث شدند امروز به این جایزه دست پیدا کنیم تشکر می‌کنم.

IMG02362497

بهترین قطعه موسیقی پاپ سال 91 چگونه معرفی شد.

بر اساس این گزارش در این بخش قطعه “من و بارون” بابک جهانبخش به عنوان قطعه برتر شاخه کارشناسی و قطعه “غلط کردم غلط” محسن چاوشی به عنوان قطعه برتر بخش مردمی انتخاب شد.

بابک جهانبخش بعد از دریافت جایزه این بخش، از همسر، مدیر برنامه و دست اندرکاران آلبوم خود تشکر کرد.

محسن چاووشی هم که در این مراسم حضور نداشت با ارائه متنی به تهیه کننده آلبوم خود خاطرنشان کرد: خوشحالم از اینکه جایزه‌ام را از مردم می گیرم چراکه این شما مردم هستید که در کوچه و خیابان به من لبخند می زنید. من تا اخر عمر ایستاده ام و با عشق به شما هموطنانم باقی خواهم ماند.

آرزویی که در لحظه محقق شد.

بخش دیگری از مراسم جشن سالانه موسیقی ما به تقدیر از عبدالوهاب شهیدی پیشکسوت و نوازنده صاحب‌نام موسیقی ایران اختصاص داشت که ضمن نمایش کلیپی از این هنرمند در حضور صادق طباطبایی، جواد مجابی و علی هاشمی از وی تقدیر به عمل آمد.

علی هاشمی از دوستان نزدیک استاد شهیدی در این مراسم گفت: عبدالوهاب شهیدی یکی از قدیمی ترین دوستان من است که به پاک سرشتی او همواره به خود بالیده ام. او در 50 سال فعالیتی که در عرصه موسیقی داشت کارهای ارزشمندی کرد که هرگاه به یاد آنها می افتم اشک از چشمانم جاری می شود.

وی ادامه داد: پاکدامنی و درست زندگی کردن استاد شهیدی به حدی بود که یادم می آید محمدرضا شجریان در جایی می گفت وی و عبدالوهاب شهیدی در زمانی که برای رادیو کار می کردند روزه می گرفتند و این چیز کمی نبود که بخواهیم اینطور راحت از آن عبور کنیم. بنابراین من به حضور دوست شریفی چون عبدالوهاب شهیدی افتخار می کنم و آرزو می کردم ای کاش برنامه طوری چیده می شد که هنرمند جوانی چون همایون شجریان لوح تقدیر را به استاد شهیدی تقدیم می کرد.

بعد از صحبتهای هاشمی، احسان علیخانی هم از همایون شجریان خواست تا با آمدن روی صحنه لوح سپاس و تندیس طلایی موسیقی ما را به استاد شهیدی تقدیم کند که این اقدام با استقبال قابل توجه تماشاگران مواجه شد.

IMG02362085

عبدالوهاب شهیدی هم بعد از دریافت لوح سپاس خود خطاب به تماشاگران گفت: بی نهایت از همه شما سپاسگذارم. امیدوارم این برنامه پا بر جا بماند که هنرمندان موسیقی لااقل سالی یک دفعه یکدیگر را ببینند.

اجرای تحسین برانگیز قربانی بعد از معرفی بهترین نوازندگان سال 91.

به گزارش خبرنگار مهر، در بخش معرفی بهترین نوازندگان سال 91 در شاخه کارشناسی فیروز ویسانلو، نوازندگان گروه دیوار، سهراب پورناظری، میثم مروستی و رضا تاجبخش به عنوان بهترین نوازندگان و در شاخه مردمی فیروز ویسانلو، پیام طونی و هومن نامداری به عنوان نفرات برگزیده جوایز خود را از کیوان ساکت، عین الله کیوان شکوه، میلاد کیایی و ابراهیم حقیقی دریافت کردند.

همچنین در بخش بهترین طراحی جلد آلبوم، شهرزاد داور طراح جلد آلبوم “خاطرات مبهم” رضا یزدانی در بخش کارشناسی، و بسطامی طراح جلد آلبوم “من خود آن سیزدهم” محسن چاووشی در بخش مردمی به عنوان نفرات برگزیده معرفی شدند.

بعد از اتمام اهدای جوایز این بخش علیرضا قربانی خواننده موسیقی ایرانی کشورمان دو قطعه “رسوای زمانه” و “ارغوان” را با همراهی ارکستر چند نفره سازهای زهی اجرا کرد که این بخش با استقبال قابل توجه تماشاگران مواجه شد.

قربانی قبل از اجرای برنامه خود با گرامیداشت یاد و خاطره استاد زنده یاد همایون خرم گفت: این قطعات به مناسبت سالروز تولد یکی از بهترین آهنگسازان موسیقی ایرانی تقدیم شما می شود و با اینکه اجرا در حضور هنرمندان عرصه موسیقی برای من بسیار دشوار است اما خوشحالم که این فرصت پیش آمده و ما می توانیم یاد و خاطره استاد همایون خرم را همچنان زنده نگه داریم.

 IMG02362557

محمد اصفهانی جای کدام هنرمند را خالی کرد.

در بخش معرفی بهترین تیتراژهای موسیقی هم محمد اصفهانی با قطعه “یه تیکه زمین” به عنوان خواننده برگزیده شاخه کارشناسی و فرزاد فرزین و محسن چاووشی خوانندگان قطعه “واسه مردمت بجنگ” که در حضور فردین خلعتبری و فریدون خشنود به عنوان نفرات برگزیده شاخه مردمی معرفی شدند.

محمد اصفهانی بعد ازدریافت جایزه خود گفت: امروز بسیار خوشحالم که در حضور همایون شجریان که به حق گرانقدری را از پدرش وام گرفته از استاد عبدالوهاب شهیدی تقدیر شد. اما امروز چقدر جای خالی استاد حسین خواجه امیری(ایرج) در این مراسم خالی است که امیدوارم هرجا هستند تندرست و سلامت باشند و باز تشکر می‌کنم از روزبه بمانی و علیرضا کهن دیری که امشب با افتخار جایزه ام را به آنها تقدیم می کنم.

 IMG02361594

کاش ظاهر و باطن ما یکی بود

در بخش بهترین تنظیم‌کننده موسیقی پاپ و تلفیقی هم سیروان خسروی در دو شاخه کارشناسی و مردمی جایزه خود را دریافت کرد.

وی در این مراسم با تقدیر از تمامی هوادارانش که موجب پیشرفت وی در عرصه موسیقی شدند خاطرنشان کرد: امیدوارم مثل امروز که در ظاهر همدیگر را دوست داریم در باطن هم این چنین یکدیگرر ا دوست داشته باشیم.

برای رییس جمهوری که موسیقی را دوست دارد.

براساس گزارش مهر، سهراب پورناظری نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی هم دراین مراسم به همراه گروه خود قطعاتی را اجرا کرد.

وی قبل از آغاز برنامه خود خطاب به حاضران در مراسم گفت: بسیار خوشحالم که هنرمندان موسیقی سنتی و پاپ برای اولین بار زیر یک سقف با مهربانی و صمیمیت کنار یکدیگر حضور دارند اما حالا که همه ما دور هم جمع شده ایم که شاهد برگزاری یک جشن در عرصه موسیقی با حمایت بخش خصوصی باشیم لازم است بعد از پیروزی که در این چند مدت بعد از انتخابات و فضای خوبی که پیش آمده نکاتی را به عنوان یک نوازنده جوان اما پیروزی و شکست‌چشیده موسیقی را به شما بگویم.

پورناظری ادامه داد: بالاخره بعد از مدت‌ها ما انرژی گرفتیم. اما متاسفانه هنوز چیزی به عنوان موسیقی حرفه‌ای نداریم. هنوز بعد از گذشت سال‌ها مارکتینگ و سالن خوبی در عرصه موسیقی نداریم و موسیقی مثل همیشه اولین هنری بوده که به آن ضربه وارد شده و نتوانسته به جایگاه مورد نظر خود دست پیدا کند چرا که رسیدن به این جایگاه بدون حمایت دولت به هیچ عنوان میسر نیست.

 IMG02361842

این نوازنده تصریح کرد: من سفرهای زیادی را برای اجرای برنامه به کشورهای مختلف داشته‌ام و در این کشورها دیده‌ام که دولت برای معرفی فرهنگ خود از طریق موسیقی چه یارانه‌ها و چه تلاشها و حمایت هایی را از موسیقی انجام می دهد اما متاسفانه در کشور ما هنوز چنین چیزی محقق نشده و نتوانستیم موسیقی ایرانی را درست به جهان معرفی کنیم.

پورناظری افزود: این حرف‌ها حرف‌های نسلی است که رفته رفته به سمت پیشکسوت شدن می رود اما متاسفانه هنوز نتوانسته معرف خوبی با تمام تلاش های برای موسیقی ایرانی باشد. پس از شما می خواهم این بار دست به دست هم دهیم و مطالبات به حق خود را پیگیری کنیم. وقتی رییس جمهور منتخب در فیلم انتخاباتی خود و مناظره‌ها از علاقه خود به موسیقی و شجریان حرف می زند پس این حق ماست که این بار مطالبات خود را پیگیری کنیم و در این چهار سال نهایت تلاش خود را انجام دهیم تا موسیقی ایرانی را به دنیا معرفی کنیم.

تجلیل از شوالیه آواز ایران با چاشنی گلایه از شرایط دولتی موسیقی.

در ادامه مراسم و بعد از اجرای قطعه موسیقایی سهراب پورناظری و تعدادی دیگر از نوازندگان از مقام هنری شهرام ناظری و کیخسرو پورناظری نیز با اهدای تندیس طلایی و لوح، در حضور سید محمد بهشتی و جواد مجابی تقدیر به عمل آمد.

شهرام ناظری گفت: خیلی خوشحالم که این برنامه اولین برنامه ای است که فرم آزاردهنده برنامه های دولتی را ندارد و این قدم مثبتی است که امیدوارم در سالهای بعد نیز ادامه داشته باشد چرا که می تواند باعث شادی و ایجاد امید و انگیزه در جامعه و اهالی موسیقی شود و تشویق مناسبی هم برای هنرمندان جوان عرصه موسیقی باشد و ما را هم به آینده امیدوار کند.

 IMG02361705

شوالیه آواز ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود خطاب به برگزارکنندگان این مراسم تصریح کرد: می خواهم به دست اندرکاران این مراسم یک تذکری بدهم و آن اینکه اگر بخواهیم بدون کارشناسان واقعی موسیقی که امشب جای بسیاری از آنها در مراسم خالی است کار را ادامه بدهیم راه به جایی نخواهید برد چرا که این کارشناسان طراز اول و هنرمندان منزوی اما برجسته موسیقی هستند که می توانند کیفیت چنین رویدادهایی را افزایش دهند پس نگذارید که این نکته تعیین‌کننده از برنامه‌های شما فراموش شود.

کیخسرو پور ناظری هم در این مراسم تاکید کرد: با تشکر از همه کسانی که در این مراسم برای من بزرگداشت گرفتند، آرزو می کنم همه جوانان سفیران شادی و هنر ایران در سراسر جهان باشند.

بهترین اجرای زنده تلفیقی ، بهترین اجرای زنده موسیقی سنتی.

در ادامه این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره درگذشتگان موسیقی ایران در سال 91 ، گروه ” دارکوب ” به عنوان بهترین گروه اجرای زنده تلفیقی در شاخه کارشناسی و گروه “رستاک” به عنوان برترین گروه این بخش در شاخه مردمی معرفی شدند.

همچنین در بخش اجرای موسیقی زنده سنتی همایون شجریان در شاخه کارشناسی و سالار عقیلی در شاخه مردمی به عنوان هنرمندان برتر این بخش شناخته شدند. در بخش بهترین اجرای موسیقی پاپ نیز احسان خواجه امیری و محسن یگانه به صورت مشترک نفرات برگزیده شاخه کارشناسی و فرزاد فرزین نفر برگزیده شاخه مردمی انتخاب شد.

قربانی و شجریان در بخش بهترین آلبوم سنتی.

ستاد برگزاری اولین جشن سالانه موسیقی ما در بخش بهترین آلبوم سنتی لوح تقدیر و تندیس طلایی خود را در شاخه کارشناسی به آلبوم “حریق خزان” به خوانندگی علیرضا قربانی و در شاخه مردمی به آلبوم “کنسرت سیمرغ” همایون شجریان و حمید متبسم اهدا کرد.

علیرضا قربانی بعد از دریافت جایزه خود ضمن تایید صحبت‌های شهرام ناظری مبنی بر بهره‌گیری کارشناسان زبده عرصه موسیقی در انتخاب آثار شاخه کارشناسی تصریح کرد: بهتر است در بخش کارشناسی این برنامه ارزشمند دقت زیادی صورت گیرد چراکه ما کارهای بسیار خوبی در عرصه موسیقی سنتی داریم که کمتر دیده شدند و اگر بتوان حمایت بیشتری از آنها کرد از این معصومیت رهایی پیدا خواهند کرد.

همایون شجریان هم با تقدیر از مردم برای انتخاب آلبوم کنسرت سیمرغ گفت: گرفتن این جایزه را مدیون هنرمندان بزرگی از جمله آقای متبسم و پدرم هستم که هر چه دارم از تعلیم هایی است که او به من آموخت و من از همین جا دست او را می بوسم و از وی تشکر می کنم که به من تعلیم داد و آموخت.

 IMG02361539

احسان خواجه امیری و تشکر از محمد اصفهانی.

در بخش بهترین آلبوم پاپ هم احسان خواجه امیری با آلبوم ” عاشقانه ها ” در شاخه کارشناسی و محسن چاووشی با آلبوم ” من آن خود سیزدهم ” در شاخه مردمی به عنوان آلبوم های برگزیده این بخش در سال 91 معرفی شدند . همچنین علیرضا افکاری آهنگساز آلبوم عاشقانه و محسن چاووشی برای آلبوم من خود آن سیزدهم به ترتیب به عنوان نفرات برگزیده شاخه کارشناسی و مردمی بهترین آهنگساز موسیقی پاپ انتخاب شدند.

آلبوم “رومی 3” به آهنگسازی پدرام درخشانی در شاخه کارشناسی بهترین آلبوم تلفیقی و “روی دیگر” بهرام رادان و کیوان هنرمند در شاخه مردمی این بخش هم آثار برگزیده معرفی شدند. ضمن اینکه مجموعه آثار روزبه بمانی در هر دو بخش مردمی و کارشناسی بهترین ترانه به عنوان اثر برتر شناخته شد.

احسان خواجه امیری بعد از دریافت جایزه خود گفت: امروز یکی از مهم ترین روزهای زندگی من است که توانستم رضایت کارشناسان این بخش را جلب کنم بنابراین از همه کسانی که در این راه من را کمک کردند سپاسگزارم و البته از محمد اصفهانی هم تشکر می کنم که یادی از پدرم کرد و از او در این مراسم تقدیر کرد.

 IMG02361653

همه بی‌تفاوت از سوال های این روزهای حسین علیزاده گذشتند.

در بخش بهترین آهنگساز سنتی هم حسین علیزاده به عنوان هنرمند برگزیده شاخه کارشناسی و فردین خلعتبری به عنوان هنرمند برگزیده شاخه مردمی انتخاب شدند.

فردین خلعتبری بعد از دریافت جایزه خود گفت: در روزهای اخیر مصاحبه هایی را از استاد حسین علیزاده درباره شرایط این روزهای موسیقی خواندم که با بغض همراه بود که متاسفانه مسئولی هم درباره این نگرانی ها پاسخی نداد و باعث شد که بزرگترین غم ما این باشد که بی تفاوت از این سئوال ها و دغدغه های حسین علیزاده عبور کنیم.

وی ادامه داد: من به خاطر صحبتهای حسین علیزاده در روزهای اخیر از شما می خواهم که بار دیگر برای این استاد موسیقی دست بزنید چرا که او بدون در نظر گرفتن اینکه ممکن است چه سرانجامی برای وی پیش آید حرف‌های خود را زد و من همواره متاثر از این استاد مسلم موسیقی ایران هستم.

خلعتبری در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطر نشان کرد: امیدوارم صدا و سیما روزی به این نتیجه برسد که چنین مراسم هایی را از رسانه ملی پخش کند تا مردم با هنر هنرمندان سرزمین خود بیشتر آشنا شوند. صدا و سیما باید خود را مسئول بداند و از این به بعد تلاش کند تا برنامه های موسیقی از تلویزیون پخش شود و اگر اینچنین شود ما دیگر نیازمند نگاههای غریبه هم نخواهیم بود گرچه صدای یکدیگر را همیشه خوب می شنویم.

 IMG02362174

در حاشیه مراسم

مراسم جشن سالانه موسیقی ما از ساعت 21 آغاز و تا ساعت 1:30 شب ادامه داشت که این روند موجب خستگی بسیاری از حاضران در سالن شد.

اجرای برنامه به عهده احسان علیخانی بود که وی در طول مراسم با شوخی ها و بیان برخی از نکات طنز سعی می کرد از فشردگی و کسالت آور بودن برنامه جلوگیری کند.

اجرای یک قطعه موسیقی سنتی با هنرمندی علی قمصری و اجرای یک قطعه پاپ با خوانندگی بابک جهانبخش از برنامه های دیگری بود که در این مراسم اجرا شد.

بازار داغ گرفتن عکس یادگاری طرفداران خوانندگان موسیقی پاپ و سنتی در سالن انتظار تالار وحدت از ویژگی‌های مراسم شب گذشته جشن سالانه موسیقی ما بود.

صدیق تعریف، میلاد کیایی، جواد مجابی، بیژن بیژنی، مجید درخشانی، سیمین غانم، رامین صدیقی، زانیار خسروی، سامان احتشامی، پیام صالحی، میلاد درخشانی، بهنام ابوالقاسمی، شهرام شکوهی، درشن آنند، بابک ریاحی پور از جمله هنرمندانی بودند که در مراسم جشن سالانه موسیقی ما حضور داشتند.