پیام دکتر محسن هشترودی در هفته نامۀ “کتاب هفته”

0
453

کتاب هفته نام هفته‌نامه‌ای است عمدتاً ادبی، از مجله‌های مؤسسهٔ کیهان، که در سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۲ شمسی منتشر می‌شده است.

او در مدرسه دارالفنون در تهران تحصیل، و مدرک دکترای خود را در ریاضیات از دانشگاه سوربن در فرانسه دریافت کرد. پس از بازگشت به تهران، مقام استادی دانشسرای عالی، ریاست دانشگاه تبریز و ریاست دانشکده علوم دانشگاه تهران را عهده‌دار بود. زنده یاد هشترودی از طرفداران سرسخت علوم پایه بود، به شعر و موسیقی و فلسفه علاقه داشت، و توانایی بیان مطالب علمی به زبان ساده را دارا بود. وی به عنوان یک متفکر منتقد پیشرو و ریاضیدان نامدار ایرانی، دارای اهمیت نمادین و شخصیتی اثرگذار در جامعه علمی معاصر ایران بوده است.

گروه کثیری از نویسندگان سرشناس و مترجمان ورزیدهٔ کشور به گرد هم جمع آمده‌اند، و مؤسسهٔ عظیم مطبوعاتی کیهان، همهٔ امکانات خود را در اختیار آنان نهاده است تا وظیفهٔ خطیری را که بر عهدهٔ مردان دانش و فرهنگ است به انجام رسانند.

این وظیفه، عبارت از ترفیع دانش و اطلاعات عمومی جوانان جامعه است از راه انتشار کتاب‌هائی که بر اساس همین هدف تدوین و تهیه می‌شود.

لزوم انتشار کتاب‌هائی که این نیاز بزرگ را برآورد از دیرگاه ذهن مرا به خود معطوف کرده بود تا آنکه مؤسسهٔ کیهان بدین کار همت گماشت و از همهٔ دانشمندان و نویسندگان بزرگ کشور دعوتی به عمل آورد تا در این راه به همکاری برخیزند و با مساعی مشترک خویش انجام این مهم را برعهده گیرند.

اکنون که نخستین جلد از کتاب هفته، نشر می‌شود و بدین وسیله اولین مادهٔ برنامهٔ انتشاراتی «کتاب کیهان» عملا زندگی خود را آغاز می‌کند، وظیفهٔ خود می‌دانم از همهٔ نویسندگان و دانشمندانی که ندای ما را پاسخ گفته‌اند و هچنین از جناب آقای دکتر مصباح‌زاده که با بذل توجه خاصی همهٔ امکانات مؤسسهٔ کیهان را به اختیار شورای نویسندگان کتاب هفته نهاده‌اند سپاس بگزارم.

KHN001P005

اما کوشش ما – اگر همهٔ مردم دانش‌دوست و علاقمند به فرهنگ عملا از آن به پشتیبانی برنخیزند، کوششی بی‌ثمر خواهد بود. این است که من در این فرصت همهٔ مردم فرهنگ‌خواه را به پشتیبانی از این تلاش پرثمر فرا می‌خوانم و امید بسیار دارم که با این پشتیبانی خواهیم توانست در این راه هرچه سریع‌تر و هرچه مطمئن‌تر گام برداریم.

دکتر محسن هشترودی

سرپرست شورای نویسندگان

برگرفته از آرشیو الکترونیکیِ کتاب هفته در بایگانی مطبوعات ایران