پنج شهروند بهایی در اصفهان بدون اتهام مشخص بازداشت شده اند

0
218

سیمین فهندژ، سخنگوی جامعه جهانی بهاییان در ژنو گفت پنج بهایی از شهر اصفهان روز دوشنبه هشتم فروردین ماه ۱۳۹۶ بازداشت شده‌اند.

به گفته خانم فهندژ این پنج بهایی به نام‌های احسان اشتیاق، عنایت نعیمی، فرزاد همایونی، سروش پزشکی و سهراب نقی پور صبح روز هشتم فروردین ماه در منازل‌شان بازداشت شده‌اند.

سیمین فهندژ با اظهار بی اطلاعی از نهاد بازداشت کننده و اتهامات آنها گفت: «ما متاسفانه هنوز اطلاعی از نهاد بازداشت کننده آنها نداریم. همین طور نمی‌دانیم به چه اتهاماتی آنها دستگیر شده‌اند. فقط می‌دانیم در زمان بازداشت حکم بازرسی و بازداشت را اگر هم داشته‌اند به بازداشت‌شدگان نشان نداده‌اند.» همچنین خانم فهندژ گفت ماموران پس از ورود به منزل این پنج نفر، در ابتدا خانه را تفتیش و برخی از وسایل شخصی را به همراه آنها با خود برده اند.

یک منبع مطلع همچنین گفت این پنج بهایی به زندان اصفهان منتقل شده‌اند اما از وضعیت آنها اطلاعی تاکنون در دست نیست.

علیرغم اظهارات حسن روحانی، رییس جمهور جمهوری اسلامی در مورد آزادی اقلیت‌های مذهبی در طی نزدیک به چهار سال گذشته دهها بهایی به اتهامات مختلف بازداشت و محکوم شده‌اند و همچنین دهها دانشجو بهایی به دلیل اعتقاد به مذهب بهاییت از دانشگاه های ایران اخراج شده‌اند. در برخی از موارد محل کسب و کارشان پلمب شده است.

پیش از این خانم فهندژ همچنین در اعتراض به بازداشت ها و بی احترامی ها به جامعه بهایی در ایران گفته بود: «جمهوری اسلامی الآن ۳۷ سال است که از هر شیوه‌ای برای تفرقه و جدایی انداختن بین جامعه بهائی و دیگران استفاده کرده است. یکی از این روش‌ها روا داشتن اتهامات، اطلاعات و سخنان نادرست و بی‌اساس در رسانه‌های عمومی است. هر بار که یک شخص شناخته شده به حمایت از جامعه بهائی برخاسته، رسانه‌های دولتی او را هم مورد حمله قرار داده‌اند و اقدامش را ضددولتی و ضداسلامی خوانده‌اند. اما نکته‌ای که مهم است این است که تمام مرزهایی که جمهوری اسلامی سعی کرده در این سال‌ها بین بهائیان و گروه‌های دیگر ایجاد کند در بسیاری از مواقع در زندان‌های خود جمهوری اسلامی شکسته شد.»

صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه ایران نیز روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، بهاییت را «مجعول و ساخته اجانب و استعمارگران» دانست و با طرح این ادعا که «سران بهاییت با کشورهای بیگانه اتصال دارند و از آنها دستورات امنیتی می‌گیرند.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ آیت‌الله محمد موسوی بجنوردی، یکی از اعضای سابق شورای عالی قضایی در زمان آیت الله خمینی بسیار فراتر از این حرف ها رفت و در گفتگویی به خبرگزاری فارس در آذر ماه ۱۳۹۳ حتی حق شهروندی بهاییان را در ایران زیر سوال برد:«هیچوقت ما نمی‌گوییم بهایی حق تحصیل آزاد دارد، اصلا حقوق شهروندی ندارد.» او تصریح کرد «مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان از حق شهروندی برخوردارند. در مجلس نماینده دارند، زیرا ادیان ابراهیمی هستند و ما با آنها تعامل داریم و نمایندگان آنها با ما دوست هستند.»