پمپئو: خروج آمریکا از سوریه تغییر در استراتژی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی نیست

0
157

وزیر خارجه ایالات متحده روز دوشنبه گفت خروج نظامیان آمریکایی از سوریه تغییری در ماموریت ایالات متحده برای نابودی داعش و مهار نفوذ جمهوری اسلامی در خاورمیانه ایجاد نمی‌کند.

مایک پمپئو در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی، تصمیم به خروج از سوریه را یک «تغییر تاکتیک» خواند و گفت این تصمیم تعهد آمریکا به شکست داعش را تغییر نمی‌دهد.

وی همچنین تاکید کرد که هیچ تغییری در استراتژی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی نیز در کار نیست.

دو هفته پیش پرزیدنت دونالد ترامپ تصمیم گرفت که حدود دو هزار نیروی نظامی ایالات متحده را از سوریه خارج کند. در آن زمان برخی به او انتقاد کردند و حتی وزیر دفاع آمریکا استعفا داد.

یکی از نگرانی ها از خروج آمریکا، تقویت نیروهای مورد حمایت جمهوری اسلامی است. با این حال مقام های واشنگتن می گویند تدابیری اندیشیده اند که نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه مهار شود.

وزیر خارجه آمریکا قصد دارد هفته آینده سفری به خاورمیانه داشته باشد. این هفته جان بولتون در اسرائیل و ترکیه بود. مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که هیچ جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی از شمال شرق سوریه تعیین نشده است. با اینحال او گفت آمریکا برای خروج از سوریه دو شرط دارد.

جان بولتون روز یکشنبه در جریان سفر به اسرائیل درباره خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گفت: خروج نظامیان آمریکا از سوریه تنها بعد از شکست کامل نظامی داعش و تضمین ترکیه درباره امنیت کردهای متحد آمریکا در منطقه صورت می‌گیرد.

به گفته بولتون، «جیمز جفری» که در حال حاضر نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه است و از هفته گذشته به سمت نماینده ایالات متحده در ائتلاف جهانی علیه گروه داعش انتخاب شده نیز هفته جاری به سوریه سفر کرد تا متحدان کرد اطمینان حاصل کنند که ایالات متحده آن‌ها را رها نخواهد کرد.

او همچنین درباره حضور جمهوری اسلامی در سوریه نیز گفته است که نیروهای آمریکایی در مناطق بحرانی «التنف» در جنوب سوریه برای مقابله با فعالیت‌های رو به رشد جمهوری اسلامی در منطقه باقی خواهند ماند.

پیش از این بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل چندین بار گفته بود خارج شدن نیروهای آمریکا از سوریه سیاست راهبردی و بلندمدت اسرائیل در مقابله با حضور نظامی جمهوری اسلامی در سوریه را تغییر نمی‌دهد.

به گزارش صدای آمریکا؛ یک تحلیگر نیز گفته بود که عقب نشنی نیروهای آمریکا از سوریه، به جابجایی قدرت در سوریه و به افزایش رقابت دمشق و آنکارا در شرق سوریه منجر می شود.