پلیس ترکیه مظنون حمله شب سال نو در استانبول را دستگیر کرد

0
184

مقام‌های ترکیه اعلام کردند که مظنون حمله شب سال نو به یک کلوب شبانه در استانبول را که ۳۹ کشته بر جای گذاشت دستگیر شده است. واسپ شاهین، فرماندار استانبول روز سه شنبه ۱۷ ژانویه گفت “عبدالقدیر ماشاریپف”، تبعه ازبکستان و متولد سال ۱۹۸۳، در افغانستان آموزش دیده و به نظر میرسد که بگونه غیرقانونی وارد ترکیه شده است.

به گفته فرماندار استانبول، مظنون پذیرفته است که عامل حمله به کلوب “رینا” بوده و آثار انگشت او نیز با آثار انگشت‌هایی که در محل حمله برداشته شده همخوانی دارد.

بنابر گزارش رسانه‌های ترکیه، فرد مظنون شب گذشته در منطقه “اسن یورت” در استانبول به همراهی چهار نفر دیگر، یک عراقی و سه زن آفریقایی از جمله یک زن مصری دستگیر شده است اما روزنامه “حریت” گزارش داده است که هنگام دستگیری مظنون، پسر چهارساله اش نیز همراه او بوده است.

خبرگزاری “دوگان” ترکیه تصویری از یک فرد با سر وصورت خون آلود را منتشر کرده که ظاهراً پلیس سعی دارد صورت او را در برابر دوربین قرار دهد. همین خبرگزاری گزارش داده است که “عبدالقدیر ماشاریپف” با اسم رمز “محمد خراسانی”، عضویت گروه دولت اسلامی یا داعش را داشته است.

 هفته پیشتر رسانه های ترکیه گفته بودند سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه عبدالقدیر ماشاریپف را با اسم رمز او بعنوان عضوی از یک شبکه داعش در آسیای میانه شناسایی کرده‌اند.

یک روز بعد از حمله شب سال نو، گروه داعش مسئولیت حمله را بدوش گرفت و گفت هدف این حمله انتقام‌گیری از مداخله نظامی ارتش ترکیه در سوریه بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛نعمان کورتولموش، معاون نخست وزیر ترکیه، دستگیری عبدالقدیر ماشاریپف را موفقیتی برای پلیس ترکیه خواند و گفت « ترکیه به جنگ علیه ترور و نیروهایی که در عقب آن قرار دارند ادامه خواهد داد.»