پس از اسد اینک حامی اسد در گرداب القصیر سوریه؛ به جوخه جانیان در القصیر خوش آمدید

0
180

دکتر کاوه احمدی علی آبادی

عضو هیئت علمی دانشگاه آبردین با رتبه پروفسوری

عضو جامعه شناسان بدون مرز

اینک بیش از شصت هزار نیروی سپاه ایران و حزب الله لبنان به گرداب سوریه کشیده شدند: به مسلخ جانیان در آرماگدون خوش آمدید. به نظر می رسد که رزمندگان سوری حسابی از خجالت مزدوران اسد، پاسداران ایران و حزب الله لبنان که اینک در منطقه نام اش با عنوان حزب الشیطان بر سر زبان ها می چرخد، بیرون آمدند و اخبار کشته ها و زخمی ها و تلفات شان است که پی در پی مخابره می شود. امید حامیان اسد این بود که با زور و حملات هوایی و توپخانه ای سنگین و وسیع بتوانند شهر القصیر را تصاحب کنند که هنوز در حومه آن وامانده اند. این در حالی است که نمی دانند تلفات اصلی شان تازه از زمانی آغاز می شود که شهر را تسخیر کنند و رزمندگان سوری در کوچه پس کوچه های آن، جنگ را به نبردهای جنگ و گریز بکشانند. همه چیز را که با یکدندگی روضه خوانی نمی توان حل کرد. کار هر خر نیست خرمن کوفتن، گاو نر می خواهد و مرد کهن.

رزمندگان سوری توجه کنند که اهداف و استراتژی حساب شده مان را باید همچنان هوشمندانه دنبال کنیم. نخست این که تا شروع کنفرانس دوم برای مصالحه، زمان زیادی باقی مانده است؛ جدای از آن که معلوم نیست در آنجا نیز توافقی بدست آید یا نه. از آن جایی که یکی از اصلی ترین اهداف این جنگ، پس از به کرسی نشاندن مردم سوریه بر ارکان حکومتی، قصاص جانیان اسد است، اینک خوشبختانه خودشان دست بکار شده اند و تو گویی با عملیات های مختلف، یک به یک خود را به جوخه می سپارند تا دیگر نیاز نباشد در آینده دادگاهی تشکیل شود و چه بسا مشمول تخفیف جرم قرار گیرند. چه بهتر که خود برای اجرای عدالت تا بدین حد اصرار و ابرام دارند و تو گویی دستی نامرئی آنان را به این سلاخ خانه می کشاند!

جنگ در مناطقی از القصیر که به شکلی منظم صورت می گیرد، باید علاوه بر آن در مناطقی که جغرافیای زمین امکان آن را می دهد، به شکلی نامنظم و با کمین و شبیخون رزمندگان سوری به مزدوران اسد صورت گیرد. این ناامنی همه مناطق جدای از آن که آرایش شان را بر هم می زند، در سطح روانی نیروهای به شدت تضعیف روحیه شده اسد را کلافه و زمین گیر می سازد. نیروهای لبنانی مخالف حزب الله لبنان و اسد نباید با نیروهای حزب الله در داخل خاک لبنان بجنگند و لبنان نباید وارد درگیری رسمی شود. رزمندگان لبنانی در صورت تمایل می توانند با نفوذ به خاک سوریه در مناطق درگیری، نیروهای حامی اسد (حزب الله لبنان و پاسداران ایران) را در آنجا به رویارویی بکشانند. پیش از هر چیز توجه شود که به هیچ وجه نباید نوجوانان به جنگ فرستاده شوند و دیگران باید حداقل آموزش نظامی را دیده باشند و برای تأثیرگذاری بیشتر باید با ارتش آزاد سوریه برای ورود به مناطق درگیری هماهنگی کنند. در مناطقی از مرز سوریه در القصیر که حزب الله به آن وارد شده، رزمندگان می توانند با عملیات هایی از داخل لبنان و از پشت به نیروهای حزب الله ضربه بزنند و این یکی از نقاط قوت میدان نبرد در القصیر برای شماست.

کشورهای عربی حامی ارتش آزاد توجه کنند که اگر دولت های غربی به سبب گفتگوهایی که با روسیه و طرف مقابل در جریان است، ممکن است در کمک به ارتش آزاد سوریه تعلل و تأخیر کنند و از این سبب، کشورهای عربی باید کمک به رزمندگان سوری را به خصوص در زمینه سلاح های ضروری افزایش دهند. در صورت مخالفت مقامات غربی با آن، نیاز نیست تا برنامه هایتان را در زمینه ارسال سلاح با آنان چک یا هماهنگ کنید و به شکلی غیررسمی به کمک هایتان ادامه دهید. اردوغان برای تأثیرگذاری مورد انتظارش در سوریه نیاز نیست تا برای هر تصمیمی منتظر اقدام اوباما باقی بماند. آن میزان فصل مشترکی را که با غرب به توافق رسیدید، مشترکاً دنبال کنید، مابقی را از طریق کشورهای عربی متحدتان و سایر اقلام را از طریق قابلیت های ارتش ترکیه می توانید مرتفع سازید. تمرین کنید تا یاد بگیرد که در تصمیماتی کلیدی برای کشورتان وقتی با موانعی مواجه می شوید، چگونه با استراتژی همزمان اجماع منطقه ای و جهانی و پر نمودن خلاهای باقیمانده از طریق اقدامات یک طرفه تکمیلی خودتان، منتظر و محتاج کسب اجازه و تصمیمات مقامات غربی برای هر تصمیم تان نباشید.

مقاله قبلیحركات درست ائتلاف سوريه؛ از مذاكرات تا ميادين نبرد
مقاله بعدیعکسی تاریخی از هویدا در راهپیمایی ۲۸ امرداد..
دکتر کاوه احمدی علی آبادی
دکتر کاوه‌ احمدی‌ علی‌آبادی‌ تاکنون تحصیلات دانشگاهی را در مقطع دکترای جامعه شناسی (Ph.D) با عنوان دانشجوی ممتاز از تگزاس و مقطع فوق‌ دکترای‌ (Post Doctoral of Philosophy) فلسفه‌ علم‌ به همراه گواهی "ارزیابی کمال" از دانشگاه‌ آبردین‌ (Aberdeen) در داکوتای‌ جنوبی‌ آمریکا به پایان رسانده و و اینک عضو هیئت علمی (ACADEMIC BOARD) دانشگاه آبردین (ABERDEEN) با رتبه پروفسوری (PROFESSORSHIP) است. ایشان موفق به دریافت درجه دانشمندی (scientist) در رشته فلسفه علم با رساله "روش شناسی علم و فلسفه" و انتخاب به عنوان دانشمند برجسته (Distinguished scientist) سال 2008 از طرف دانشگاه آبردین شدند. دارای 14 عنوان کتاب چاپ شده، 6 عنوان در نوبت چاپ، بیش از 45 پژوهش و مقاله علمی از کنفرانس ها و همایش های ملی و بین المللی و فراتر از 120 عنوان مقاله در نشریات کثیرالانتشار بوده و دارای 11 جایزه و لوح تقدیر و سپاس از جشنواره ها و مراکز علمی و آکادمی مختلف است. در حال حاضر ایشان عضو جامعه شناسان بدون مرز (Sociologists without borders (ss هستند.