پرویز کلانتری نقاش برجسته و خالق حسنک کجایی درگذشت

0
603

پرویز کلانتری، هنرمند مدرن نوگرای نقاشی ایران، نویسنده، روزنامه‌نگار و تصویرگر برجسته تصاویر خاطره‌‌انگیز کتاب‌های درسی، درگذشت.

 پرویز کلانتری، نقاش برجسته و تصویرگر تصاویر خاطره‌‌انگیز کتاب‌های درسی جمعه 31 اردیبهشت ماه پس از یک دوره طولانی بیماری در 85 سالگی از دنیا رفت. این هنرمند در آذرماه 1393 به سکته مغزی دچار و مدتی در سی‌سی‌یو و آی‌سی‌یو بستری شده بود. پرویز کلانتری جمعه شب به دلیل عوارض ناشی از این سکته و کهولت سن درگذشت.

پرویز کلا‌نتری طالقانی متولد ۱۳۱۰ در زنجان بود. پدر و مادرش از اهالی طالقان بودند اما به دلیل شغل پدر او سال‌ها در زنجان اقامت داشتند و پرویز نیز در زنجان متولد شد. وی از دانشکده هنرهای زیبای تهران فارغ‌التحصیل شد و مدتی در کالج هنری کودکان در کالیفرنیا فعالیت کرد و در دوره‌ای مدیریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را بر عهده داشت.

کلانتری مدتی در فضای سیاسی فعالیت کرد و در جریان ملی شدن نفت مدتی زندانی شد، اما بعد از سیاست فاصله گرفت و تا پایان عمر از آن دوری جست.

کلانتری در مصاحبه‌ای گفت: «من طرفدار نهضت ملی شدن نفت بودم و به خاطر پخش کردن اعلامیه دستگیر و زندانی شدم و یک ماهی به یک کمپ نظامی حد فاصل خرمشهر و آبادان تبعید شدم و همان جا بود که از سیاست متنفر شدم و فهمیدم که باید فقط نقاشی کنم و زندان باعث شد که با فعالیت سیاسی خداحافظی کنم.» وی در دوره‌ای در عرصه روزنامه‌نگاری نیز فعالیت می‌کرد و کاریکاتور می‌کشید.

این هنرمند نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی متعددی در داخل و خارج از ایران داشت و یکی از آثارش در فهرست تمبرهای ویژه سازمان ملل به چاپ رسید.

پرویز کلانتری به واسطه آثار اولیه‌اش، از جمله هنرمندان مکتب سقاخانه‌ای نیز محسوب می شود. اما کلانتری از سال ۵۳ با شروع نقاشی‌های کاهگلی، دوره تازه‌ای را در زندگی هنری خود آغاز کرد و اکنون بیشتر با تابلوهای کاهگلی‌اش شناخته می‌شود. تابلوهای کلانتری جلوه‌ای ملموس از زندگی مردمان کویر و ساحل را در خود دارد. در سال 1392 گالری بوم مجموعه‌ای از آثار دوره های مختلف او را به نمایش گذاشت که یکی از مهم ترین نمایشگاه‌های نقاشی آن سال بود. تابلوی مشهور «شهر ایرانی» او در مقر سازمان ملل در نایروبی قرار دارد.

به گزارش آنا، بسیاری از تصاویر خاطره برانگیز کتاب‌های درسی را به ویژه در کتاب‌های نظام قدیم آموزش و پرورش، پرویز کلانتری خلق کرده بود و نقاشی‌های آشنا برای کودکان دبستانی همچون «روباه و خروس»، «چوپان دروغگو»، «حسنک کجایی؟»، «مرغابی‌ها و لاک پشت» و «روباه و زاغ» از آثار او بودند. وی بیش از چهل سال به تصویرگری پرداخت و بیش از 25 کتاب کودک را تصویرسازی کرد. از جمله این کتاب‌ها می‌توان به «کدو قلقله زن»، «رنگین کمان»، «جمجمک برگ خزون» و «گل اومد بهاراومد» اشاره کرد. این هنرمند علاوه بر نقاشی در زمینه نویسندگی نیز دستی داشت و چند مجموعه داستان منتشر کرد که کتاب‌های «چهار روایت» و «نیچه نه، فقط بگو مشداسماعیل»، «ولی افتاد مشکل ها» و «سر این خط را بگیر و بیا» از آن جمله است.