پرزیدنت ترامپ با اشاره به تحریم ۱۳ آبان: تحریم های دیگری هم علیه جمهوری اسلامی خواهیم داشت

0
176

رئیس جمهوری ایالات متحده در مراسم یادبود قربانیان بمبگذاری در مقر تفنگداران آمریکا با اشاره به نقش جمهوری اسلامی، بار دیگر دولت جمهوری اسلامی را حامی اصلی تروریسم در جهان نامید و اعلام کرد بعد از تحریم های ۱۳ آبان، آمریکا دور دیگری از تحریم ها علیه جمهوری اسلامی را اجرایی خواهد کرد.

پرزیدنت دونالد ترامپ پنجشنبه شب سوم آبان (بامداد جمعه چهار آبان به وقت ایران) در مراسمی میزبان خانواده قربانیان بمبگذاری در مقر تفنگداران آمریکا بود.

در ۲۳ اکتبر ۱۹۸۳، انفجار در مقر تفنگداران آمریکا به مرگ دست‌کم ۲۴۱ نظامی آمریکایی، ۵۸ نظامی فرانسوی و ۶ غیرنظامی منجر شد.

پرزیدنت ترامپ در کاخ سفید و در جمع بازماندگان این انفجار گفت: ۳۵ سال پیش ۲۴۱ تن از سربازان آمریکایی در حمله تروریستی به مقر تفنگداران آمریکا در بیروت لبنان جان خود را از دست دادند؛ حمله ای که حزب الله انجام داد. حزب الله گروهی تروریستی است که جمهوری اسلامی آن را آموزش داد و تجهیز کرد و همچنان برای رسیدن به اهداف افراط گرایانه‌اش در منطقه از آن حمایت می کند.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: غیر از القاعده، هیچ گروه تروریستی دیگری دستش به اندازه حزب الله به خون آمریکایی ها آغشته نیست. وی گفت آمریکا تا کنون تحریم هایی علیه حزب الله اعمال کرده و تحریم های بیشتری را وضع خواهد کرد.

وی افزود: قربانیان بمبگذاری سال ۱۹۸۳ از جمله قهرمانانی بودند که برای مبارزه با تروریسم اسلامی به منطقه اعزام شده و در صف اول این مبارزه بودند.

حمله تروریستی به مقر تفنگداران آمریکا در پایتخت لبنان به «حزب الله» نسبت داده شده است؛ گروه شبه نظامی شیعه‌ای که از حمایت جمهوری اسلامی برخوردار است. آمریکا این گروه را در اکتبر سال ۱۹۹۷ در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد.

رئیس جمهوری آمریکا که چند ماه پیش از توافق هسته ای با جمهوری اسلامی خارج شد، در این باره گفت: حکومت جمهوری اسلامی حامی تروریسم است و ادامه فعالیت‌هایش در منطقه از جمله دلایلی بود که سال گذشته از توافق فاجعه بار هسته‌ای با آن خارج شدم.

پرزیدنت ترامپ با اشاره به دور جدید تحریم که از ۱۳ آبان اجرایی می شود، گفت: پنجم نوامبر تحریم‌های آمریکا – که بعد از برجام لغو شده بود – بطور کامل باز خواهند گشت و بعد از آن هم تحریم‌های دیگری علیه جمهوری اسلامی اعمال خواهد شد.

وی گفت وضعیت جمهوری اسلامی امروز متفاوت از گذشته شده است، ارزش پولشان کم شده و مردم دائما اعتراض می‌کنند، امروز حاکمان جمهوری اسلامی دیگر به دنبال گسترش نفوذ خود در خاور میانه نیستند و فقط به فکر بقای خودشان هستند.

رئیس جمهوری آمریکا خاطر نشان کرد: نشان می‌دهیم که با هدف قرار دادن تروریست‌ها، حامیان آنها و قطع شریان مالی تروریسم، هرگز حمله به نظامیانمان در بیروت را فراموش نخواهیم کرد.

مقامات آمریکایی هر سال در سالگرد حمله نظامی به مقر تفنگداران آمریکایی با خانواده های آنها دیدار می کنند.

به گزارش صدای آمریکا؛ سال گذشته، مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا در مراسمی مشابه گفته بود: یاد قربانیان آن حمله را با فشار بر جمهوری اسلامی برای پاسخگویی بابت اقدامات بی‌ثبات کننده اش در منطقه گرامی می‌داریم.