پایه پل تاریخی جاجرود به سرقت رفت

0
202

بخشدار جاجرود شهرستان پردیس استان تهران اعلام کرد: بخشی از پایه‌های سنگی پل تاریخی و ثبت ملی این منطقه با ۸۵۰ سال قدمت به سرقت رفته و استحکام پل به خطر افتاده است.

 محسن قاصدی اظهار داشت: ترک‌های زیادی در بخش‌های زیرین و پایه‌های کناری این پل مشاهده می‌شود.

این پل که با عنوان «شاه عباسی» جاجرود نیز شناخته می‌شود در روستای سعیدآباد قرار دارد و از آثار دوران سلجوقی به شمار می‌رود که در دوره‌های صفویه، قاجاریه و پس از آن چند نوبت بازسازی و مرمت شده است.

بخشدار جاجرود ادامه داد: سرقت سنگ‌های پایه پل، تردد خودرو‌های سنگین و بارندگی‌های اخیر میزان آسیب دیدگی پل را افزایش داده و احتمال تخریب پل جاجرود در آینده‌ای نزدیک بسیار زیاد است.

وی با اشاره به نامه نگاری و پیگیری‌های انجام شده در این زمینه اظهارداشت: از دو سال گذشته مشکلات پل را به سازمان میراث فرهنگی گزارش داده ایم و بر اساس اعلام این سازمان آن‌ها بودجه‌ای برای بازسازی پل ندارند و درصورتی که بخشداری جاجرود و دهیاری سعیدآباد هزینه مرمت پل را تقبل کنند کارشناسان میراث فراهنگی ناظر بر اجرای کار خواهند بود.

قاصدی گفت: با وجود آنکه پل تاریخی شاه عباسی جاجرود در فهرصت آثار ملی به ثبت رسیده، اما از ابتدا تا انتهای پل تابلویی برای معرفی این اثر تاریخی از سوی سازمان میراث فرهنگی نصب نشده در حالی که نگهداری و مرمت بنا‌های تاریخی ثبت شده برعهده سازمان میراث فرهنگی است.

وی که تاکید دارد بخشداری برای زیباسازی و محافظت از این پل اقداماتی انجام داده تشریح کرد: سنگفرش محوطه اطراف پل، ساخت دیواره ساحلی، نرده گذاری، نصب دو عدد نیوجرسی و خاکریزی به منظور کاهش تردد خودرو‌ها از روی پل بخشی از اقدامات با هزینه بخشداری بوده است.

به گزارش ایرنا،مصالح به کار رفته در بنای پل شاه عباسی جاجرود از جنس سنگ‌های محلی بستر رودخانه و ملاط خاک است.