پاسخ وزارت خارجه لهستان به حمله توییتری ظریف به کنفرانس ورشو

0
164

لهستان اظهارات ظریف را رد کرده و گفته است که آن کشور مدافع دموکراسی و آزادی بیان است. ظریف در توییتی کنفرانس ورشو را “سیرک” حامیان تروریسم خوانده بود.

 وزارت خارجه لهستان بامداد پنجشنبه ۲۵ بهمن (۱۴ فوریه) به پیام انتقادی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، واکنش نشان داد و گفت: «در ورشو هیچ تروریستی حضور ندارد، آنچه هست دموکراسی، آزادی بیان و همبستگی است».

در پیام توییتری وزارت خارجه لهستان آمده است که آن کشور “تمام اشکال تروریسم را محکوم می‌کند.”

در این پیام حمله تروریستی در جاده خاش – زاهدان نیز محکوم شده است. در حمله انتحاری چهارشنبه ۲۴ بهمن به اتوبوس حامل مرزبانان سپاه پاسداران ۲۷ نفر کشته و ۱۳ نفر دیگر زخمی شدند. گروه جیش‌العدل مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در پیام توییتری خود پرسیده بود: «آیا این تصادفی است که در همان روز آغاز سیرک ورشو، جمهوری اسلامی مورد حمله تروریستی قرار می‌گیرد؟»

ظریف در پیام کوتاه خود کنفرانس ورشو را نشست حامیان تروریسم دانسته و گفته بود: «آنها از خیابان‌های ورشو فریاد می‌زنند و با پیامهای توییتری آن را تبلیغ می‌کنند. ایالات متحده همچنان تصمیم‌های اشتباه می‌گیرد و انتظار نتایج دیگری دارد.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در آغاز کنفرانس گفته بود که این اجلاس اهمیت دارد، “زیرا اسرائیل در کنار کشورهای دیگر قصد دارند منافع مشترک خود را در جنگ با جمهوری اسلامی هماهنگ کنند”.

“تغییر رژیم”

گروهی از تظاهرکنندگان که بیشتر آنها از وابستگان به گروه‌های مخالف رژیم جمهوری اسلامی هستند، در برابر محل برگزاری کنفرانس اجتماع کرده‌اند.

رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ که در کنفرانس شرکت کرده، در جمع مخالفان جمهوری اسلامی حضور یافت و گفت برای برقراری صلح وامنیت در خاورمیانه تغییراتی عمده در ایران ضرورت دارد.

به گفته ناظران هدف اصلی نشست ورشو که با شعار “صلح و امنیت در خاورمیانه” برگزار شده، حمایت از اسرائیل در برابر تعدیات جمهوری اسلامی است.

کنفرانس با انتقاد و اعتراض جمهوری اسلامی روبرو شده که با استناد به سخنان مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی آن را کنفرانسی ضد‌ایرانی می‌داند.

به گزارش دویچه وله؛ در کنفرانس دهها کشور شرکت دارند، اما برخی کشورها مانند روسیه و لبنان از شرکت در آن خودداری کرده‌اند.