پاسخ آملی لاریجانی به “کنایه‌های” روحانی: “احضار‌ها از سر بیکاری نیست”

0
266

آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی هم پاسخ کنایه روحانی را داد و هم از سخنان جهانگیری در توضیح بازداشت برادرش، انتقاد کرد.

گزیده‌ای از سخنان آملی لاریجانی را به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه می خوانیم:

توسعه فرهنگ و اخلاق در جامعه یک بحث عمومی است که نیروی انتظامی نیز موظف است در این مسیر گام بردارد. وظایفی که قانون برای نیروی انتظامی پیش بینی کرده بسیار گسترده است که از جمله آنها دفاع از ارزشهاست. بر همین اساس نیروی انتظامی نسبت به حفظ ارزشها و هنجارهای اجتماعی در چارچوب قانون و شرع، وظیفه مهمی بر عهده دارد. گرچه متاسفانه برخی دستگاه ها به جای کمک به نیروی انتظامی در این مسیر، با سخنان خلاف شرع و قانون در اجرای برخی قوانین مانع تراشی می‌کنند اما به هر حال نیروی انتظامی باید بدون توجه به این سخنان، با قاطعیت راه خود را طی کند و دستگاه ها نیز موظفند نیروی انتظامی را در اجرای وظایف قانونی خود یاری کنند.

به نظر می آید که داعش و جریان تکفیری به نقطه پایان نزدیک می شوند و با همت مردم و نیروهای مسلح سوریه و عراق و همچنین حمایت های جمهوری اسلامی، بساط این جریان تروریستی که کشورهای سلطه مدعی بودند مبارزه با آن به 20 سال زمان نیاز دارد، در حال برچیده شدن است.

سیاست تجزیه کشورهای اسلامی، سیاستی قدیمی است که رژیم صهیونیستی دنبال می کند. هدف از اجرای این سیاست نیز تضعیف حکومت های اسلامی و ایجاد درگیری ها و مشغولیت های طولانی برای ملت های مسلمان است. متاسفیم که اقلیم کردستان عراق نیز از چنین سیاستی تبعیت کرده است.

نه تنها حکومت مرکزی عراق بلکه هیچ کشوری استقلال کردستان را نمی پذیرد، جمهوری اسلامی در این زمینه سیاست روشنی دارد و از ابتدا اعلام کرده که با هرگونه تجزیه مخالف است. از نظر ما حکومت عراق یک حکومت واحد و یکپارچه است و مسئولان اقلیم کردستان باید توجه کنند که در مسیر تجزیه موفق نخواهند بود. امیدواریم دلسوزی کشورها بویژه همسایگان عراق را بپذیرند و بدانند که موضع همسایگان کاملاً جدی است و هرگز به این وضعیت تن نخواهند داد.

دستگاه قضایی حسب وظیفه اصلی و ذاتی خود باید به صورت عادلانه به پرونده ها رسیدگی و از حقوق شهروندی حمایت کند. یکی از برنامه های مهم ما که در طول سالهای گذشته نیز به صورت قاطعانه دنبال شده، مبارزه با مفاسد در همه ابعاد آن است. مسئولان قضایی با وجود برخی موانع که در مسیر مقابله با مفاسد، خصوصاً مفاسد اقتصادی وجود داشته، همواره مسیر قانون را طی کرده اند و در این راه موفقیتهای زیادی نیز کسب شده است.

متاسفانه در جریان رسیدگی به برخی پرونده های مالی – اقتصادی به محض اینکه کسی احضار می شود، برخی افراد ذی نفع شروع به فضاسازی سیاسی و یا شخصی می کنند که جای تاسف دارد. اگر قرار باشد در مورد هر پرونده ای بگوییم این پرونده سیاسی** است، دیگر رسیدگی قضایی امکان پذیر نخواهد بود.

در مورد پرونده ای که حسب محتویات و نظر قاضی مربوطه ابعاد اقتصادی و مالی دارد و نیاز به اقدامات قضایی دارد، جار و جنجال به راه می اندازند برای اینکه اذهان مردم را از اختلاس و فساد دور کنند و به سمت مسائل سیاسی ببرند و متاسفانه در این مسیر از هیچ هجمه و تهمتی هم به دستگاه قضایی ابا ندارند تا در مقابل رسیدگی ها سنگ اندازی کنند. برخی کسانی که خود کارنامه سیاهی دارند، درمحیط های حقیقی و مجازی سخن می گویند و فیلم منتشر می کنند. پرونده این افراد کاملاً ابعاد مالی دارد . البته ممکن است در مورد برخی افراد اتهامات امنیتی نیز مطرح باشد اما به هر حال این پرونده ها که ابعاد روشنی دارند در حال رسیدگی است و برخی تلاش دارند با هیاهو و جنجال جلوی رسیدگی های دستگاه قضایی را بگیرند. گرچه قوه قضاییه در گذشته نیز نشان داده اعتنایی به این اقدامات نمی کند زیرا اگر قرار بود با این حرف ها عقب نشینی کند دیگر امکان انجام کار قضایی و اجرای عدالت وجود نداشت.

علاوه بر این موارد، خود این قبیل اقدامات نظیر اتهام زنی، توهین و سنگ اندازی علیه قوه قضاییه جرم محسوب می شود و به مرتکبان هشدار می دهیم که تسامح قوه قضاییه برای حفظ فضای آرام جامعه، حدی دارد و اگر اظهارات و اقدامات بی مبنا علیه قوه قضاییه ادامه یابد ناچاریم طبق قانون با این مرتکبان نیز برخورد کنیم.

از برخی توهین ها به دستگاه قضایی از سوی بعضی از مسئولان متاسفم. اخیراً برادر بزرگواری* گفته است که قوه قضاییه از سر بیکاری دائماً اقدام به احضار افراد می کند. این سخنان بسیار کم لطفی است. در پاسخ باید گفت که قوه قضاییه حسب وظیفه اصلی و ذاتی خود اقدام به رسیدگی قضایی و اجرای عدالت می کند، دستگاه قضایی با دریافت گزارشها و یا دریافت شکایت، باید در صورت اقتضا افرادی را احضار کند و از آنان تحقیق به عمل آورد. بنابراین قوه قضاییه از سر بیکاری افراد را احضار نمی کند. اگر بیکاری وجود دارد این شما هستید که چهار سال کشور را رها کردید و دور برجام سینه زدید گویی کشور کار و مشکل دیگری ندارد. ما هم کار داریم و هم محکم در مسیر قانونی خود ایستاده ایم.

شما موظفید از قوه قضاییه بعنوان رکن نظام حمایت کنید، کما اینکه ما در طول سالهای گذشته از کلیّت دولت به عنوان رکن نظام حمایت کرده‌ایم این درست نیست در هر محفلی، هر آنچه به ذهن شریفتان گذشت، علیه قوه قضاییه بیان کنید. وقتی شکایتی از یک مرجع رسمی می رسد، دادستان و دادسرا موظف به رسیدگی هستند و در این مسیر باید احضارهایی صورت گیرد البته ممکن است این اشخاص پس از انجام تحقیقات و پس از رسیدگی تبرئه شوند اما اینکه بخواهیم جلوی احضارها را بگیریم علاوه بر اینکه خلاف قانون است مردم خواهند گفت که رسیدگی های قوه قضاییه فقط برای افراد بی بضاعت و ضعیف است و کاری با مقامات و مسئولان ندارند.

دستگاه قضایی رانت های خاص را کنار می گذارد و بحمدلله تاکنون نیز به پرونده افراد در هر جایگاهی که بوده اند رسیدگی شده است، توصیه برادرانه ما این است که اگر قوه قضاییه احتمالاً در جایی اشتباه دارد در مورد آن اشتباه، تذکر معقول بدهند نه اینکه علیه احضار و رسیدگی به پرونده افراد که بر حسب قانون صورت می‌گیرد، سخن بگویند. چنانچه دستگاه قضایی نیز در جایی که مرتکب اشتباهی شده موظف است از اشتباه خود برگردد اما اینکه برخی در هر جمع و محفلی بخواهند علیه قوه قضاییه اظهارات بی مبنا داشته باشند به هیچ عنوان پذیرفته نیست. مسئولان نباید فراموش کنند که این رسیدگی ها به نفع همه است و نباید در جایی که موضوعی به سود ماست از رسیدگی قضایی دفاع کنیم و در جای دیگر اگر بررسی های قضایی به ضرر ما بود علیه قوه قضاییه سخن بگوییم.

*گفتنی است روز پانزده مهر ماه حسن روحانی در سخنرانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور در دانشگاه تهران گفت: “برخی از دستگاه‌ها بیکارند و برای ایجاد شغل برای خود عده‌ای را احضار می‌کنند. حرمت افراد مثل حرمت کعبه است، اما توسط عده‌ای براحتی شکسته می‌شود. یک جناحی از اول انقلاب دیوارش کوتاه ساخته شده است. نمی‌دانم جریان چه بوده است. اگر کسی خیلی هم تاثیرگذار باشد مثلا برای تشویق مردم تکرار کند که بیایند پای صندوق. باید ببینیم چه کسی را تنبیه کنیم چه کسی را تشویق. باید این مسیر را رها کنیم. چند بار باید تجربه کنید؟ یک بار تجربه کردید در ۹۲ دوباره در ۹۴ دوباره در ۹۶؛ باید از تجربه استفاده کرد. بگذارید یک رقابت آزاد در جامعه باشد. در اقتصاد و علم انحصار خطرناک است؛ در مدیریت انحصار خطرناک است؛ آزاد بگذارید. رقابت باید آزاد باشد. برای نقد و مشارکت همه را تشویق کنید. هرکه نقد می‌کند را تشویق کنید. “

**به نظر می‌رسد مخاطب بخشی دیگر از سخنان آملی‌لاریجانی، معاون اول روحانی باشد. آنجا که اسحاق جهانگیری در واکنش به دستگیری برادرش در صفخه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: “اطلاع دقیقی از دلیل،چگونگی دستگیری، اتهام، ضابط و شاکی برادرم ندارم،البته وی هیچگونه مسولیت و فعالیت دولتی ندارد. مساله قابل پیش بینی بودوباید صبر کرد. امیدوارم سوءاستفاده سیاسی نباشد و عدالت، مبارزه بافساد و حاکمیت قانون برای همه یکسان اجراء شود.”

مقاله قبلیتوضیح احمدی‌نژاد درباره برداشت میلیاردی
مقاله بعدیعلیرضا رجایی دچار مشکل در بلع، تنفس و تکلم شده‌است
پوریا نژادویسی
فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد برنامه برنامه سازی تلویزیون از دانشکده صدا و سیما. کارمند سابق معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما ( اداره کلّ اخبار و اطلاعات ) تهیه کننده و کارگردان برنامه‌هایی‌ چون : دختران فراری پارک ملت- مجموعه عاشوراییان- ماجرای ورود گوشت‌های آلوده به کشور- هویت- رنگ و نقش- سیمای خانواده؛ قسمت خانواده و جوان- سازنده اولین فیلم آموزشی در خصوص نحوه چگونگی‌ رأی گیری برای ستاد انتخابات وزارت کشور- فیلم مستند دیدار سفیر کشور ژاپن در ایران از شهر همدان- مجری و خبرنگار مراکز ؛ تهران ؛ کیش ؛ همدان ؛ فارس- مسول پوشش خبری زلزله بم در سال۱۳۸۲- سر تیم خبری جلسات هیات دولت- سر تیم خبری جلسات بیت رهبری- سر تیم خبری سفرهای هیات دولت- عضو تیم خبری سفرهای رهبری- یکی‌ از عکاسان پروژه محرمانه قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا در سایت ( قرب نوح )- همکار در برنامه‌های مختلف با عناوین دیگر چون : مشاور ؛ یکی‌ از کارگردانان هنری ؛مشاور مجری طرح ؛ نماینده حراست ؛ ناظر کیفی و پخش و ... **- عضو شورای عالی‌ تحقیق و مبارزه با مواد مخدر در وزارت کشور - عضو هسته مرکزی گزینش کلّ کشور - دبیر کنگره وزرای شهید هیات دولت در ریاست جمهوری - نماینده بنیاد شهید در ستاد کلّ نیروهای مسلح ( سماجا ) ديگر مسئوليت های پوريا نژاد ويسی از اين قرار است: - همکاری با نشريه گل آقا - همکاری کوتاه مدت با روزنامه کيهان در سال ۱۳۷۸ - تهيه کننده ی برنامه پرسش و پاسخ با دختران فراری پارک ملت، که از بخش خبری شبکه دوم تلويزيون جمهوری اسلامی پخش شد - سازنده ی اولين فيلم آموزشی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا - دبير کنگره ی وزراء شهيد هيئت دولت - عضويت در گروه تحقيق مبارزه با مواد مخدر استاندری همدان - نماينده ی فرماندار همدان در اولين دوره ی انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۳۷۷ - سازنده ی فيلم مستند آشورا برای معاونت سياسی استانداری همدان - تهيه کننده و مجری برنامه ی خبری با عنوان "دانشجويان انقلاب چرا؟" برای بنياد حفظ آثار ارزشهای دفاع مقدس - مجری صدا و سيمای استان همدان، تهران و کيش در سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ - مسئول پيگيری جلسه ی سخنرانی حسين لقمانيان در همدان - يکی از همکاران مطبوعاتی در رابطه با سفر خامنه ای به همدان - مدير بازرگانی روزنامه ی اعتماد در همدان و ...