پارلمان اروپا به توقف طرح الحاق ترکیه به این اتحادیه رأی داد

0
178

پارلمان اروپا روز پنجشنبه به توقف طرح پیوستن ترکیه به این اتحادیه رای داد. این رای که بیشتر جنبه توصیه ای دارد تا آنکه الزامی باشد، روابط اتحادیه اروپا و ترکیه را تیره تر می کند.

بنا به گزارش «ایندیپندنت»، در جلسه رأی گیری پارلمان اروپا درباره طرح توقف الحاق ترکیه به اتحادیه که روز پنجشنبه، چهارم آذر، در استراسبورگ برگزار شد، ۴۷۹ رای در موافقت با این طرح و ۳۷ رای در مخالفت با آن داده شد.

طرح مخالفت اتحادیه اروپا با پیوستن ترکیه به این اتحادیه، در واکنش به سرکوب گروه ها و رسانه های منتقد از سوی دولت ترکیه در پی کودتای نافرجام در این کشور مطرح شد.

در همین حال مخالفان رأی پارلمان اتحادیه اروپا معتقدند این اقدام نه تنها رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، را به تغییر سیاست هایش ترغیب نخواهد کرد، بلکه باعث خواهد شد آقای اردوغان موضعی سختگیرانه تر به مسائل حقوق بشری در کشور اتخاذ کند.

پس از کودتای نافرجام ترکیه و به دنبال اعلام وضعیت اضطراری در کشور، بیش از چهل هزار نفر به زندان فرستاده شده اند. حدود صد هزار نفر نیز که در سمت های دولتی کشور خدمت می کرده اند از کار برکنار شده اند.

به گزارش صدای آمریکا؛ اردوغان همچنین به احتمال اعدام کسانی که در کودتا دست داشته اند بارها اشاره کرده است که با واکنش تند اتحادیه اروپا مواجه شده است. آنکارا و اتحادیه اروپا یازده سال پیش مذاکرات برای پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را آغاز کردند.