وکیل محمدعلی طاهری: حکم پنج سال مجدد قانونی نیست و امیدوارم موکلم تبرئه شود

0
151

محمدعلیزاده طباطبایی، وکیل محمدعلی طاهری گفت پرونده موکلش که برای دومین بار به پنج سال زندان محکوم شده، روز دهم مرداد ماه در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر رسیدگی خواهد شد.

محمدعلیزاده طباطبایی روز پنجم مرداد گفت صدور حکم مجدد ۵ سال زندان به اتهام افساد فی الارض برای محمدعلی طاهری مبنای قانونی ندارد و او امیدوار است دادگاه تجدید نظر موکلش را تبرئه کند: «پس از این که حکم اعدام موکلم نقض شد، پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارجاع شد و این شعبه به استناد ماده‌ای از قانون مجازات سال ۹۲ ایشان را به پنج سال زندان محکوم کرده، ولی تاریخ بازداشت آقای طاهری دو سال قبل بوده و از این ماده نمی‌توان برای محکوم کردن آقای طاهری استفاده کرد، به همین دلیل امیدوارم دادگاه تجدید نظر آقای طاهری را تبرئه کند.»

محمد علی طاهری ۱۴اردبیهشت ماه ۱۳۹۰ به دلیل بنیانگذاری و فعالیت در گروه عرفان حلقه بازداشت و به اتهام افساد فی الارض به اعدام محکوم شد، این حکم در دیوان عالی کشور نقض شد و شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب در رسیدگی مجدد او را به پنج سال زندان محکوم کرد.  او پس از حدود شش سال نگهداری در سلول انفرادی در زندان اوین، ابتدا به زندان تهران بزرگ و چهارم مرداد ۹۷ به بند عمومی زندان اوین منتقل شد.

به گفته یک منبع مطلع، پرونده  محمدعلی طاهری در حالی برای رسیدگی در مرحله تجدید نظر، به قاضی سید احمد زرگر ارجاع شده که  محمدعلی طاهری قبلا از او به دلیل نقض قوانین و غرض ورزی و پیروی از بازجویان، به دادگاه شکایت برده و قانونا صلاحیت رسیدگی به پرونده را ندارد. این منبع به کمپین گفت طبق ماده ۹۱ آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب، اگر در محاکمه‌ای دادرس و قاضی با یکی از طرفین، دعوای حقوقی و جزایی داشته باشد، صلاحیت قاضی سلب می‌شود، دادرس باید از رسیدگی امتناع کند و طرفین دعوا نیز می‌توانند او را رد کنند.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ محمدعلی طاهری ۶۱ساله است و در دهه هشتاد شمسی به دلیل فعالیت‌هایش در زمینه معرفی نوعی عرفان کیهانی و همچنین فرادرمانی و طب سنتی در ایران معروف شد. اگرچه کتب و نهادهای زیر نظر او به صورت قانونی فعالیت می‌کردند اما با گسترده‌تر شدن دامنه هواداران و مخاطبان او در اواخر دهه هشتاد شمسی، نهادهای امنیتی نگاه عرفانی ارائه شده از سوی او و هوادارانش را به عنوان رقیبی برای برداشت سنتی جمهوری اسلامی از دین و مذهب و مبلغ شرک و گمراهی معرفی کردند. از آن زمان علاوه بر محمدعلی طاهری، صدها تن از هواداران او در شهرهای مختلف ایران نیز بازداشت، محاکمه و زندانی شده‌اند و برخوردهای امنیتی با این گروه همچنان ادامه دارد.