وضعیت نگران‌کننده گلرخ ایرایی پس از ۵۷ روز اعتصاب غذا

0
196

یک منبع آگاه درباره وضعیت گلرخ ابراهیمی ایرایی فعال مدنی زندانی که از روز ۱۴ بهمن ماه در اعتصاب غذا (تر) به سر می‌برد گفت وضعیت جسمی او پس از ۵۷ روز اعتصاب غذا و بودن در یک بند شلوغ و پرخطر نگران‌کننده است.

به گفته این منبع «گلرخ تقریبا ۲۰ کیلو وزن کم کرده، فشار خونش پایین است و  دچار ضعف شدید است و بهداری زندان سه بار به گلرخ سرم زده است. او به سختی راه می‌رود و حتما کسی باید زیر بغلش را بگیرد.»

همچنین این منبع گفت گلرخ ابراهیمی ایرایی و آتنا دایمی در حال حاضر در بند مادران زندان قرچک به سر می‌برند: «حدود ۲۰ کودک در این بند در کنار مادرانشان هستند، تعدادی هم زن باردار در بند است. زنان با جرم‌های سنگین در بند هستند و تفکیک جرایمی صورت نگرفته است.  وضعیت بهداشتی و امنیتی بند هم به شدت وخیم است.»

شامگاه شنبه دهم فروردین ماه کارزاری در توییتر با هشتگ «گلرخ ایرایی را نجات دهید» برای آزادی و رسیدگی پزشکی این زندانی به راه افتاد. مقامات ایران هنوز در مقابل ۵۷ روز اعتصاب غذای یک زندانی واکنشی نشان نداده‌اند.

گلرخ ایرایی سوم بهمن ماه ۹۵ از سوی ماموران ثارالله در زمان خروج از منزلش بازداشت و برای اجرای حکم شش سال حبس به زندان اوین منتقل شد. او همسر آرش صادقی فعال مدنی و زندانی سیاسی است.

خانم ایرایی به دلیل  به دلیل یک «داستان» منتشر نشده که ماموران حین بازرسی خانه و بازداشت همسرش آرش صادقی در خانه آنها پیدا کردندبه «توهین به مقدسات و تبلیغ عله نظام» متهم و به شش سال زندان محکوم شد.

او برای اولین بار در تاریخ سه آبان ۹۵ برای  اجرای حکم بازداشت شد. آرش صادقی همسر او از همان روز در زندان در اعتراض به حکم همسرش و انتقال او به زندان دست به اعتصاب غذا زد. اعتصاب غذای طولانی مدت آرش صادقی که به وخامت حالش اجامید در نهایت دادستای تهران را وادشت تا روز سه شنبه ۱۴ دی ماه ۹۵ خانم ایرایی را با قرار وثیقیه ۵۰۰ میلیون تومانی از بند زنان زندان اوین به مرخصی اعزام کند. اما او مجددا در تاریخ سوم بهمن ماه همان سال بازداشت شد.

خانم ایرایی به همراه آتنا دایمی که در بند زنان زندان اوین بودند روز چهارم بهمن ماه ۹۶ بدون دلیل مشخصی توسط ماموران از این بند به زندان قرچک ورامین منتقل شدند. این انتقال در حالی صورت گرفته که حتی آنها امکان برداشتن وسایل شخصی خود را در بند نداشتند.

به گزارش هیزنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ این دو زن زندانی از تاریخ ۱۴ بهمن ماه در اعتراض به انتقال غیرقانونی‌شان به زندان دیگر بازنگرداندن آنها به زندان اوین دست به اعتصاب غذا تر زدند. اتنا دایمی روز ۲۶ بهمن ماه به اعتصاب خود پایان داد اما گلرخ ایرایی همچنان در اعتصاب غذاست.