وزیر دفاع آمریکا: واشنگتن نمی‌تواند اقدامات تنش‌آفرین جمهوری اسلامی را نادیده بگیرد

0
169

جیم متیس، وزیر دفاع آمریکا با یاغی خواندن رژیم جمهوری اسلامی می گویدکه واشنگتن نمی تواند اقدامات تنش‌آفرین جمهوری اسلامی و تحرکات شبه نظامیان افراطی در منطقه را نادیده بگیرد.

آقای متیس این سخنان را روز شنبه در «کنفرانس بین المللی امنیتی» که در پایتخت بحرین تشکیل شده بیان کرد.

وزیر دفاع آمریکا در دومین روز کنفرانس بین المللی امنیتی که در منامه پایتخت بحرین تشکیل شده است بار دیگر بر موضع آمریکا در مقابله با اقدامات بحث انگیز جمهوری اسلامی در منطقه تاکید کرد.

جیم متیس گفت: «کشورهایی با خط فکری شبیه به هم که در این جا تجمع کرده اند در پی جنگ یا تشنج نیستند. اما همانطور که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفته است نمی توانیم اقدامات تنش آفرین رژیم یاغی جمهوری اسلامی و سازمان های افراطی را نادیده بگیریم. بنابراین بار دیگر بر موضع واشنگتن در مقابله با تلاش های ایران برای دستیابی به تسلیحات پیشرفته و کمک های مالی و تسلیحاتی اش به شبه نظامیان در عراق، سوریه، یمن، لبنان و حتی در بحرین قاطعانه تاکید می کنم.»

آقای متیس می گوید که آمریکا مصمم است به حضور نظامی خود در خاک سوریه ادامه دهد.

او گفت: «در سوریه، ائتلافی متشکل از ۷۰ کشور به ریشه کن کردن بقایای داعش ادامه می دهد. رژیم بشار اسد تنها به دلیل حمایت روسیه و جمهوری اسلامی در قدرت مانده است. آمریکا نیز تا زمان حضور شبه نظامیان افراطی در سوریه و ادامه تهدید برای منافع آمریکا و متحدانمان در منطقه در سوریه باقی خواهد ماند. تاکید می کنم که جنگ داخلی سوریه نیازمند یک راه حل سیاسی است و از تلاش هایی که برای برقراری صلح از طریق روند ژنو و پیروی از قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت می شود، قدردانی می کنم.»

وزیر دفاع آمریکا همچنین خواستار خاتمه هر چه سریعتر جنگ داخلی در یمن شد و گفت: «آمریکا از اقداماتی که برای برقراری صلح در یمن می شود حمایت می کند. سیاست ما در این خصوص کمک به قدرت گیری نیروهای امنیتی مشروع یمن و تقویت نیازهای دفاعی شرکای آمریکا است. ضمن حمایت از حق شرکای آمریکا برای دفاع از سرزمین و حاکمیت خود در برابر حملات حوثی های مورد حمایت جمهوری اسلامی، همزمان خواستار خاتمه سریع مخاصمات در یمن هستیم.»

به گزارش صدای آمریکا؛ محور کنفرانس امنیتی سه روزه در منامه که به ابتکار موسسه بين المللی تحقيقات استراتژيک لندن برگزار شده «امنيت خليج فارس و مساله تروريسم در منطقه» است.