وزیر خارجه آمریکا: فعالیت‌های مخرب جمهوری اسلامی در خاورمیانه ادامه دارد

0
165

وزیر امور خارجه آمریکا می گوید برجام تنها مربوط به بخش کوچکی از فعالیت های ایران است و تمام فعالیت های مخرب جمهوری اسلامی در منطقه را نادیده می گیرد. به گفته آقای تیلرسون، اجرای توافق هسته ای با جمهوری اسلامی سبب شده تا از تمرکز بر دیگر فعالیت های بی ثبات کننده جمهوری اسلامی در منطقه نظیر برنامه موشک های بالیستیک، حمایت از تروریسم و نقش جمهوری اسلامی در ناآرامی های عراق، سوریه و یمن کاسته شود.

رکس تیلرسون در کنفرانس خبری روز سه شنبه ۱۰ مرداد وزارت امور خارجه آمریکا گفت هدف از توافق هسته ای با جمهوری اسلامی در وحله اول تضمین منافع آمریکا است و اگر قرار باشد این توافق منافع آمریکایی ها را تامین نکند، توجیهی برای پایبندی به آن وجود دارد.

آقای تیلرسون تاکید کرد ایالات متحده آمریکا برای اعمال توافق و اطمینان از پایبندی جمهوری اسلامی به تعهداتش در قبال توافق هسته ای، با دیگر کشورهای طرف توافق همکاری می کند.

وزارت امور خارجه آمریکا پیشتر در گزارشی به کنگره از پایبندی جمهوری اسلامی به برجام خبر داده بود.

آقای تیلرسون با تایید اختلاف نظر بین خود و پرزیدنت ترامپ درباره «پایبندی جمهوری اسلامی به توافق هسته‌ای» گفت رابطه او با رئیس جمهوری خوب است و مشکلی برای بیان دیدگاهش ندارد.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به فعالیت های برهم زننده ثبات منطقه توسط جمهوری اسلامی، گفت: جمهوری اسلامی همسایه خوبی برای کشورهای منطقه نبوده است. زیرا از توسعه برنامه بالستیک موشکی خود صرف نظر نکرده است، بنابراین روحیه توافق نقض شده است. خوب منظور ما از اینکه جمهوری اسلامی روحیه توافق اتمی را نقض کرده است یعنی چه؟ آیا بدین معنی است که ما می خواهیم آنرا پاره کرده و از آن خارج شویم؟ یا اینکه می خواهیم به جمهوری اسلامی بفهمانیم که باید برجام را کاملا اجرا کند و مسوول کارهایش باشد و به تبع آن به روحیه برجام احترام بگذارد؟

هشدار وزیر خارجه آمریکا: توجه جامعه جهانی به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده جمهوری اسلامی کم شده است.

تیلرسون افزود: می توانیم از راهها و روشهای مختلفی از طریق برجام سیاست‌های مان در قبال جمهوری اسلامی را پیش ببریم. صحبتهای ما با پرزیدنت فعلا در این مرحله است. یعنی ما به دنبال گزینه ها هستیم.

در یک ماه اخیر، آمریکا و جمهوری اسلامی یکدیگر را به نقض توافق هسته ای متهم می کنند. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته به وال استریت ژورنال گفت اگر دست او بود شش ماه پیش اعلام کرده بود جمهوری اسلامی به تعهداتش در قبال توافق هسته ای پایبند نیست. پرزیدنت ترامپ می گوید در اولین فرصت عدم پایبندی جمهوری اسلامی به توافق را اعلام خواهد کرد.

از سوی دیگر، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی بتازگی گفته، تحریم های جدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی ناقض توافق هسته ای است و باید به کمیسیون مشترک برجام رجوع داده شود.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ماه گذشته در دومین سالگرد توافق هسته ای جمهوری اسلامی و قدرت های جهان با استناد به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، پایبندی جمهوری اسلامی به برجام را ستود و ابراز امیدواری کرد توافق هسته ای زمینه ساز حل اختلاف و تنش های منطقه ای موجود در منطقه بشود.

خانم موگرینی تاکید کرد هدف نهایی اتحادیه اروپا همکاری برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه است.

به گزارش صدای آمریکا؛ فدریکا موگرینی روز شنبه ۱۴ مرداد برای دیدار و گفتگو درباره برجام با مقام های جمهوری اسلامی به تهران سفر می کند.