وزیر خارجه آمریکا: دیدار «جان کری» با «ظریف» ناشایست و بی‌سابقه بود

0
179

وزیر خارجه ایالات متحده عصر جمعه به وقت شرق آمریکا، (بامداد شنبه) در یک نشست خبری در واشنگتن، گفت‌وگوهای وزیر خارجه دولت باراک اوباما با همتای جمهوری اسلامی اش را «بی‌سابقه» دانست و گفت این تطابقی با سیاست‌های آمریکا ندارد.

مایک پمپئو این مطلب در پاسخ به پرسشی درباره دیدارهای جان کری با محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی در مورد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و همچنین توئیت شب گذشته پرزیدنت دونالد ترامپ در انتقاد از آن، مطرح کرد.

وی گفت، این که دیدارها قانونی است یا خیر را باید مرجع دیگری تعیین کند، اما من می توانم بگویم این کار آقای کری بی‌سابقه است، بدین معنا که وزیر خارجه سابق آمریکا با بزرگترین کشور حامی تروریسم گفت‌وگو کرده است.

پرزیدنت ترامپ پنجشنبه شب در توئیتی نوشت، «جان کری با رژیم بسیار متخاصم جمهوری اسلامی جلسات غیرقانونی داشته است که تنها می تواند کارهای بزرگی را به ضرر مردم آمریکا انجام دهد. او به آنها گفت تا منتظر پایان دولت ترامپ باشند.»

وزیر خارجه دولت پرزیدنت ترامپ بار دیگر بر لزوم برخورد با اقدامات بی‌ثبات کننده جمهوری اسلامی در دیگر کشورها تاکید کرد و گفت همین چند روز بود که نیروهای وابسته به سپاه پاسداران به کنسولگری آمریکا در بصره عراق آسیب زدند.

آقای پمپئو در پاسخ به پرسشی درباره تلاش احتمالی واشنگتن برای تغییر رژیم جمهوری اسلامی بار دیگر گفت که این سیاست کاخ سفید نیست و بارها اعلام کرده‌ایم به دنبال تغییر رفتار تهران هستیم و در عین حال از مردم ایران حمایت می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایالات متحده در مورد خارج کردن جمهوری اسلامی از شبکه سوئیفت اقدام کرده است گفت، من نمی‌توانم فعلا پاسخ بدهم، هنوز یک سری مسائل هست که باید تا چهارم نوامبر درباره آنها تصمیم گیری شود.

به گزارش صدای آمریکا؛ دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی قرار است پس از پایان مهلت ۴ نوامبر باز کردانده شوند. پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه، تحریم‌هایی که پس از اجرای برجام لغو شده بودند بار دیگر علیه جمهوری اسلامی اعمالی می‌شوند.