وزیر امور خارجه عربستان سعودی جمهوری اسلامی را عامل بی ثباتی منطقه خاورمیانه خواند

0
142

وزیر امور خارجه عربستان، عادل الجبیر، روز ۱۲ آوریل در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عربی در ریاض گفت که این کشور مداخله جمهوری اسلامی را در امور کشورهای عربی نمی پذیرد. وی افزود که جمهوری اسلامی از شبه نظامیان حوثی در یمن پشتیبانی می کند.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان، روز گذشته در نشست مقدماتی اتحادیه عرب گفت در صورت ادامه مداخله جمهوری اسلامی در امور کشورهای عربی، منطقه خاورمیانه روی ثبات و آرامش نخواهد دید.

وی همچنین گفت با توجه به حمایت تسلیحاتی جمهوری اسلامی از حوثی ها در یمن، این کشور همدست تروریست ها به حساب می آید. وی اظهار داشت که شبه نظامیان حوثی تاکنون ۱۱۷ موشک به عربستان سعودی شلیک کرده اند و آنان را ﻣﺳﺅول مستقیم بحران در یمن دانست.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، امروز این اتهامات را واهی، بی اساس، ناشی از توهم و توهین آمیز خواند و گفت چنین موضع گیری هایی برقراری ثبات و آرامش را در منطقه خاورمیانه بیش از پیش به تعویق می اندازد. او همچنین اظهار کرد که برخی از کشورها همچنان از سر ناآگاهی بر دشمنی و استمرار حرکت اشتباه فرسایشی خود در قبال جمهوری اسلامی پافشاری می کنند و دشمن اصلی و مشترک امت اسلامی را فراموش کرده اند.

به گفته عادل الجبیر، در نشست سران اتحادیه عرب که یکشنبه آینده ۱۵ آوریل برگزار خواهد گردید، بحران سیاسی موجود میان قطر و چهار کشور عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و بحرین که از ژوئن ۲۰۱۷ میلادی آغاز شده است، مورد بحث و بررسی قرار نخواهد گرفت.

 سران اتحادیه عرب دراین نشست در مورد جنگ در سوریه، یمن و نیز سرنوشت بیت المقدس گفت و گو و تبادل نظر خواهند کرد. به علاوه، عربستان سعودی با استفاده از این فرصت متحدان خود را علیه رقیب بزرگ خود در خاورمیانه یعنی جمهوری اسلامی برخواهد انگیخت.

 “کریم بیتار” از انستیتوی روابط بین الملل و استراتژیک در پاریس گفته است که عربستان سعودی بر شرکای خود فشار وارد خواهد آورد تا موضع سختگیرانه تری در برابر سیاست هسته ای جمهوری اسلامی ایران و بخصوص نفوذ آن در کشورهای عربی از جمله در عراق، سوریه، لبنان و یمن اتخاذ کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،۲۱ کشور از ۲۲ کشور عضو اتحادیه عرب در این نشست شرکت خواهند جست. از آغاز جنگ داخلی در سوریه در سال ۲۰۱۱، عضویت این کشور در اتحادیه عرب به حالت تعلیق در آمده است.