وزرای خارجه گروه هفت خواستار توقف حمایت روسیه از دولت اسد شدند

0
155

وزرای خارجه گروه هفت روز دوشنبه در ایتالیا گردهم آمدند تا در نشستی که بر بحران سوریه و حمله شیمیایی اخیر این کشور متمرکز شده، فشارها بر روسیه برای پایان دادن به حمایتش از سوریه را افزایش دهند.

بنا به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، وزرای خارجه کشورهای فرانسه، آلمان، بریتانیا، ژاپن، کانادا، ایتالیا، و آمریکا، موسوم به گروه ۷، در شهر توسکانی ایتالیا گردهم آمدند تا پیش از نشست رسمی این گروه در ماه آینده گفتگوهایی درباره بحران سوریه و بویژه استفاده دولت اسد از سلاح های شیمیایی برگزار کنند.

در حمله شیمیایی دولت بشار اسد به خان شیخون در شمال سوریه که بیش از یک هفته پیش انجام شد، یکصد نفر کشته و ۳۵۰ نفر مجروح شدند.

دولت اسد تاکنون چند بار به استفاده از تسلیحات شیمیایی متهم شده است. سال گذشته نیز سازمان ملل در گزارش خود اعلام کرد نیروهای ارتش سوریه دست کم سه بار از گاز کلر در حملات به مخالفان استفاده کرده است.

به دنبال حمله شیمیایی اخیر، آمریکا با پرتاب ۵۹ موشک بالیستیک به پایگاه هوایی الشعیرات در سوریه، به این اقدام دولت اسد واکنش نشان داد.

بریتانیا، از حامیان گزینه برکناری اسد از قدرت، به دنبال آن است که وزرای خارجه گروه ۷ را متقاعد کند تا با انتشار بیانیه ای جدی و حتی اعمال تهدید و تحریم های بیشتر علیه مسکو، روسیه را مجبور کند از حمایت نظامی خود از دولت اسد دست بردارد.

به گزارش صدای آمریکا؛ در همین حال هنوز معلوم نیست که آیا آمریکا همچون بریتانیا به دنبال برکناری اسد است یا نه. رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، در چند مصاحبه اخیر خود بر این تأکید کرد که اولویت آمریکا در منطقه، بویژه در سوریه، همچنان سرکوب و نابودی داعش است.