واکنش پرزیدنت ترامپ به ادعای اعطای گرین کارت و حق شهروندی به مقامات جمهوری اسلامی در دولت اوباما

0
271

رئیس جمهوری ایالات متحده در تازه ترین واکنش به ادعاها درباره اعطای حق شهروندی و اقامت به مقامات جمهوری اسلامی و فرزندان آنها در دولت قبل آمریکا، در توئیتی به آن اشاره کرد.

پرزیدنت دونالد ترامپ روز سه شنبه ۱۲ تیر در توئیتر خود نوشت: تازه برملا شده ک دولت اوباما در طول مذاکرات وحشتناک هسته‌ای جمهوری اسلامی، به ۲۵۰۰ ایرانی از جمله مقامهای رسمی جمهوری اسلامی حق شهروندی اعطا کرده است. اینکار چه بزرگ (و بد) است؟

در هفته های گذشته اخبار ضد و نقیضی درباره اعطای گرین کارت به فرزندان مقام های جمهوری اسلامی همزمان با آخرین ماههای دولت اوباما مطرح شد اما در روزهای اخیر برخی رسانه های آمریکایی از جمله فاکس نیوز، جزئیات بیشتری از این ادعا منتشر کردند.

روز دوشنبه فاکس نیوز در گزارشی نوشت: «چندین تن از فرزندان مقام‌های کنونی و پیشین جمهوری اسلامی در ایالات متحده زندگی می‌کنند، از جمله به علی فریدون پسر حسین فریدون برادر و دستیار ویژه روحانی و فاطمه اردشیر لاریجانی دختر علی لاریجانی رئیس مجلس اشاره شده است.»

«سعید قاسمی نژاد» از پژوهشگران بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، یک مؤسسه تحقیقاتی در واشنگتن به فاکس نیوز گفت «بسیاری از ایرانی‌های عادی از این که فرزندان مقام‌های رژیم جمهوری اسلامی در ایالات متحده زندگی و کار می‌کنند شگفت زده شده و احساس می‌کنند به آنها خیانت شده است… مقام‌های رژیم جمهوری اسلامی شعار مرگ بر آمریکا سر می دهند، اما بچه های خود را به ایالات متحده می‌فرستند، جایی دورتر از جهنمی که خود طی چهار دهه گذشته در ایران درست کرده‌اند.»

فاکس نیوز اطلاعات بیشتری در مورد شهرهایی که آنها زندگی می‌کنند یا وضعیت مهاجرتی علی فریدون و فاطمه اردشیر لاریجانی ارائه نکرد و از گزارش آن مشخص نیست که آیا آنها با گرین کارت در آمریکا به سر می‌برند یا تابعیت و گذرنامه آمریکایی دارند.

«امتیازات» اوباما به جمهوری اسلامی 

جمهوریخواهان از زمان مذاکرات هسته ای، از باراک اوباما انتقاد کردند.

یکی از موارد انتقاد آنها پرداخت پول به جمهوری اسلامی در زمان توافق بود. دولت اوباما دو مبلغ ۴۰۰ و ۱.۳ میلون دلار به جمهوری اسلامی پرداخت کرد. دولت وقت گفته بود مبلغ اول بدهی آمریکا به ایران و مبلغ دوم سود آن در حدود چهاردهه بعد بود.

جمهوریخواهان این ادعا را قبول نداشتند و گفتند دولت اوباما به جمهوری اسلامی باج داده است.

چند روز بعد از پرداخت این پولها، جیسون رضائیان و چند زندانی آمریکایی دیگر از زندان های جمهوری اسلامی آزاد شدند.

مورد دیگر از آنچه جمهوریخواهان «امتیاز» دولت اوباما به جمهوری اسلامی می دانند، از یک گزارش وبسایت پولیتیکو فاش شد. براساس این گزارش، دولت اوباما در حالی که سخت می‌کوشید با جمهوری اسلامی به توافق هسته‌ای برسد، به طور پنهانی تلاش‌های «اداره مبارزه با مواد مخدر» دولت آمریکا را در هدف گرفتن تروریست‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی در گروه حزب الله لبنان ناکام گذاشت.

جمهوریخواهان آمریکا باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین را متهم کردند که در طول مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی، در روند تحقیقات مربوط به فعالیت‌های مواد مخدر حزب‌الله کارشکنی کرده است.

به گزارش صدای آمریکا؛ بعد از این بود که وزیر دادگستری ایالات متحده اعلام کرد یک گروه تحقیقاتی برای شناسایی افراد و سازمان‌هایی که از حزب‌الله لبنان حمایت می‌کنند در این وزارتخانه تشکیل شده است.