واکنش قوه‌قضاییه به انتقاد: بازداشت نسرین ستوده به بهانه اجرای حکم غیابی پنج سال زندان

0
130

همسر نسرین ستوده وکیل دادگستری گفت او ظهر روز چهارشنبه ۲۳ خرداد ماه از سوی ماموران امنیتی در منزلش بازداشت شده است. به گفته رضا خندان ماموران دلیل بازداشت خانم ستوده را گذراندن «حکم پنج سال زندان» عنوان کرده‌اند.

رضا خندان درباره این حکم گفت:‌ «ما نمی‌دانیم این دادگاه چه زمانی برگزار شده، نمی‌دانیم اتهام او چیست. این حکم غیابی برای او صادر شده و  احضاریه‌ای نیز برای اجرای حکم فرستاده نشده است.»

هادی قائمی گفت:‌ «قوه قضاییه باید به اقدامات تلافی‌جویانه و آزار واذیت علیه وکلا به دلیل آنکه توسط آنها با انتقاد مواجه شده است پایان دهد. دستگیری فردی که همه زندگی خود را وقف دفاع از حقوق شهروندان ایرانی کرده است، و به اقدامات ظالمانه قوه‌قضاییه اعتراض می‌کند، نشان‌دهنده هراس دستگاه عدالت از دادرسی عادلانه و اجرای عدالت در کشور است.»

به گفته رضا خندان ماموران به خانم ستوده گفته‌اند او باید همراهشان به دادسرای اوین برود «اما از ظهر امروز تاکنون تماس دیگری با من نداشته بنابراین احتمالا پس از دادسرا به زندان اوین منتقل شده است.»

رضا خندان درباره نحوه بازداشت همسرش گفت: «ظهر امروز مامورانی زنگ همسایه را زده‌اند و گفته‌اند که برای خواستگاری آمده‌اند. همسایه هم در را باز کرده و بعد آنها به خانه ما ریخته‌اند. نسرین با من در همان لحظات از خانه تماس گرفت و توضیح داد که آقایان او را برای حکمش می‌برند.»

همسر نسرین ستوده با اظهار تعجب از چنین روند بازداشتی گفت: «حکم را غیابی صادر کردند. اما می‌توانستند حکم را به او ابلاغ کنند و طی احضاریه‌ای از او بخواهند که خودش را برای اجرای حکم به زندان معرفی کند نه اینکه ماموران به خانه‌اش بریزند و او را از داخل خانه ببرند. احتیاجی به این رفتارها نیست. این رفتارها فقط ما را آزرده نکرد بلکه همسایه‌ها را هم ترساند. همسایه مسنی گریه می‌کرد که چون او در را باز کرده پس او مسبب بازداشت نسرین است.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ همچنین رضا خندان گفت ماموران «امروز خانه را تفتیش نکردند و فقط به قصد بازداشت خانه ستوده آمده بودند.»