واکنش سیاستمداران آلمانی به درخواست ۳۰۰ میلیون یورویی جمهوری اسلامی

0
190

مایندگان احزاب حاکم در آلمان بررسی درخواست ایران برای برداشت ۳۰۰ میلیون یورو از بانک تجارتی جمهوری اسلامی و اروپا را گام درستی می‌دانند. خواست سفیر آمریکا برای مداخله سیاسی در این ماجرا مورد انتقاد قرار گرفته است.

جمهوری اسلامی خواستار برداشت ۳۰۰ میلیون یورو از دارایی‌ها خود از بانک تجارتی جمهوری اسلامی و اروپا در شهر هامبورگ و انتقال آن به صورت نقد و با هواپیما به تهران است.

برداشت چنین مبلغی نیازمند موافقت بانک فدرال آلمان است که حساب‌های بانک تجارتی جمهوری اسلامی و اروپا را کنترل می‌کند. بانک  تجارتی جمهوری اسلامی و اروپا از ۴۰ سال پیش روابط تجاری شرکت های جمهوری اسلامی و آلمانی را پشتیبانی می‌کند و خود را “بانک تخصصی برای کسب و کار بین المللی با جمهوری اسلامی و جهان” معرفی می‌کند. اکثر سهام این بانک متعلق به بانک دولتی صنعت و معدن جمهوری اسلامی است.

رولف موتزنیش، نماینده مجلس آلمان از حزب سوسیال دموکرات− یکی از سه حزب ائتلاف دولتی در آلمان-  مسدود  شدن شریان مالی جمهوری اسلامی به دلیل بازگشت تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا را گام درستی نمی‌داند.

موتزنیش که منتقد سیاست‌هتی دونالد ترامپ در قبال توافق اتمی با جمهوری اسلامی است، می‌گوید: «آنچه پس از خروج رئیس‌جمهور آمریکا از توافق اتمی پیش روی ما در جریان است، منطق خطرناکی دارد.»

او تأکید می‌کند که دولت آلمان باید در “انگیزه” برداشت این مبلغ توسط دولت جمهوری اسلامی و امکان استفاده احتمالی از آن، برای فعالیت‌های غیرقانونی را بررسی کند. او می‌گوید این روند قانونی ماجراست و در ادامه تأکید می‌کند: «فشار سفیر آمریکا در آلمان بر دولت‌ ما رفتاری غیرمتعارف است. گرنل باید در نهایت متوجه شود که دولت آلمان بر اساس قانون تصمیم می‌گیرد.»

یوهان وادفول، رئیس فراکسیون احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی – دو حزب دیگر ائتلاف دولتی در آلمان- هم ضمن انتقاد از خواست سفیر آمریکا در آلمان، به خبرگزاری رویترز گفته است: «اگر انتقال این پول از نظر قانون ایرادی نداشته باشد، سیاست نباید مانع از آن شود.»

او تأکید کرده است که اعتبار معاملات ارزی را نمی‌توان قربانی فرصت‌طلبی‌های سیاسی کرد. او افزوده است: «موضع‌گیری سفیر آمریکا در آلمان بار دیگر جنجال‌برانگیز شده و ناراحت‌کننده است. این موضع‌گیری‌ها با وظیفه سیاسی او به عنوان سفیر هم‌خوانی ندارد.»

به گزارش دویچه وله؛ امید نوری‌پور که تابعیت آلمانی-ایرانی دارد و نماینده حزب سبزها در مجلس آلمان است می‌گوید که با کنجکاوی ماجرا را دنبال می‌کند و منتظر است ببیند دولت آلمان چه تصمیمی می‌گیرد. حزب سبزها در اپوزیسیون است. نوری‌پور می‌گوید: «جمهوری اسلامی تلاش می‌کند راهکاری برای مقابله با تحریم‌های آمریکا پیدا کند. ما هم در اروپا مخالف اجرای تحریم‌های آمریکا هستیم.»