«والدراما» بهترین فیلم جشنواره فیلم‌های ایرانی پراگ شد

0
169

جشنواره فیلم های ایرانی در پراگ، یکشنبه شب پانزدهم ژانویه با اهدای جایزه خود به فیلم «والدراما» ساخته عباس امینی به کار خود پایان داد.

 این جشنواره که به مدت ۶ روز در مرکز جمهوری چک برگزار شد، طی هفته آینده به مدت دو روز در شهر برنو و سه روز هم در شهر براتیسلاوا پایتخت اسلواکی ادامه خواهد داشت.

جشنواره فیلم های ایرانی که به ششمین دوره خود رسیده، هر سال رشد قابل توجهی را تجربه کرده و از سوی تماشاگران با اقبال بیشتری روبه رو شده تا آنجا که تماشاگران تقریباً در همه نمایش ها با تالاری پر به استقبال فیلم های ایرانی رفتند.

داوران بخش مسابقه امسال شامل رخشان بنی اعتماد، رونالد برگان منتقد و یان ماکولا تهیه کننده از میان ۱۰ فیلم بخش مسابقه، فیلم «والدراما» را به عنوان بهترین فیلم جشنواره امسال برگزیدند.

«والدراما» اولین ساخته عباس امینی که نخستین بار در جشنواره برلین نمایش داشت، داستان پسر نوجوانی را روایت می کند که شبیه کارلوس والدراما، فوتبالیست معروف کلمبیایی است طی حوادثی مجبور می شود به تهران بگریزد.

مجید برزگر تهیه کننده و تدوینگر فیلم که در این جشنواره حضور داشت این جایزه را دریافت کرد و ضمن تشکر از برگزارکنندگان جشنواره به دلیل توجه به فیلم های مستقل گفت: هیات داوران با مهربانی این جایزه را به این فیلم اهدا کردند، اما همه فیلم هایی که اینجا هستند به هر حال لیاقت این جایزه را داشتند. این انتخابی است که می تواند کمک کند به ادامه مسیر این کارگردان جوان.

اژدها وارد می شود ساخته مانی حقیقی، فروشنده اصغر فرهادی، ممیرو[در زبان لری به معنی نامیرا]، ساخته هادی محقق از دیگر فیلم های بخش مسابقه بودند.

ناهید (آیدا پناهنده)، خشم و هیاهو(هومن سیدی) و من (سهیل بیرقی) به همراه سه فیلم از سینماگران ایرانی خارج از کشور بخش مسابقه امسال را کامل کردند.

در بخش سینمای مستند فیلم «رویاهای دم صبح» ساخته مهرداد اسکویی با حضور خود فیلمساز به نمایش درآمد. همین طور آثار دیگری نظیر «عروسی: یک فیلم» ساخته محمدرضا فرزاد که زندگی شخصی خود فیلمساز را دستمایه کار قرار می دهد نمایش داده شد.

در بخش نمایش های ویژه فیلم «مثل یک عاشق» ساخته عباس کیارستمی به یاد او در اختتامیه به نمایش درآمد و فیلم «خواب تلخ» ساخته محسن امیریوسفی هم نمایش ویژه جداگانه ای داشت.

به گزارش بی بی سی، در بخش دیگری به نام «شب فیلم های افغان» هم دو فیلم گرگ و گوسفند ساخته شهربانو سادات و سونیتا ساخته رخساره قائم مقامی (درباره یک خواننده رپ افغانستانی) به نمایش درآمد.