واشنگتن مانع سنگ‌اندازی جمهوری اسلامی در مذاکرات سوئد درباره یمن شد

0
253

منابع وبسایت خبری «المانیتور» فاش کرد که جمهوری اسلامی سعی کرده تا یک مقام بلندپایه را به مذاکرات صلح یمن در سوئد بفرستد، اما دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ، از این کار جلوگیری کرده تا سنگ اندازی جمهوری اسلامی منجر به شکست مذاکرات نشود.

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه جمهوری اسلامی اخیرا از سوئد درخواست کرده بود در مذاکرات یمن طی این هفته که با نظارت سازمان ملل متحد در استکهلم در جریان است ، یکی از مشاوران ارشد محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، را جهت مشارکت در گفتگوها بفرستد تا نقش میانجی گری بین شبه نظامیان حوثی و دولت قانونی یمن به ریاست عبد ربه منصور هادی را بازی کند.

اما طبق آنچه منابع المانیتور گفته اند دولت سوئد درخواست جمهوری اسلامی را به دلیل فشار آمریکا رد کرده است.

بنا به اين گزارش، وزارت امور خارجه آمریکا درباره جلوگیری از مشارکت جمهوری اسلامی موضعی اعلام نكرده و يک مقام آن به المانيتور گفته اين وزارت جزئیات گفتگوهای دیپلماتیک خصوصی را فاش نمی کند.

سفارت سوئد در واشنگتن و مارتین گریفیتس، نماینده سازمان ملل، به درخواست ها برای اظهار نظر درباره این مساله پاسخ نداده اند.

اما وزارت امور خارجه ایالات متحده تأیید کرده که معتقد است جمهوری اسلامی نقش مفیدی در بحران یمن نداشته است.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه، به «المانیتور» از طریق ایمیل پاسخ داده و گفته که «اگر جمهوری اسلامی می خواهد نقش مفیدی بازی کند اولین چیزی که باید انجام دهید این است که به اصل ممنوعیت فرستادن اسلحه که توسط تحریم سازمان ملل تعیین شده احترام بگذارد و از ارسال سلاح و تجهیزات و کمک های فنی و آموزش نظامی و کمک های مالی و دیگر موارد نظامی به شبه نظامیان حوثی پایان دهد».

المانیتور در گزارش خود اشاره کرده که مقام جمهوری اسلامی مورد نظر برای مشارکت در مذاکرات استکهلم حسین جابری انصاری، معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی است که مسئولیت مداخله ایران در سوریه را به عهده دارد و اکنون نیز به عنوان مسئول پرونده نقش جمهوری اسلامی در یمن را بر عهده گرفته است.

در همین راستا ، جرالد فایرستاین ، سفیر سابق ایالات متحده در یمن در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، تاکید کرده که دولت ترامپ به سازمان ملل متحد به وضوح گفته که با مساله شرکت دادن تهران در مذاکرات یمن در سوئد موافق نیست و این موضوع را به با گریفیت در سفر اخیرش به واشنگتن مطرح کرده است.

او همچنین افزوده که مذاکرات استکهلم میتواند راه برای مذاکرات صلح نهایی از طریق اجرای اقداماتی اساسی مانند بازگشایی فرودگاه صنعا، و آزادی زندانیان دو طرف هموار کند.

به گزارش العربیه؛ فایرستاین گفته «اگر جمهوری اسلامی مى خواهد به عنوان يك طرف سازنده در اين مذاكرات شركت کند، اید تعهد خود را به نسبت به پایان دادن به حمايت از شورشيان حوثی ثابت كند».