هیلی : ترامپ دلایل خوبی برای رد توافق اتمی با جمهوری اسلامی دارد

0
151

نیکی هیلی، نمایندۀ آمریکا در سازمان ملل، هشدار داد که اگر توافق اتمی با ایران (موسوم به برجام) مورد بازنگری و اصلاح قرار نگیرد، جمهوری اسلامی  به کره شمالی بعدی تبدیل خواهد شد. او در عین حال اظهار داشت که دولت واشنگتن دلایل کافی برای زیر سئوال بردن توافق اتمی با جمهوری اسلامی دارد.

قرار است، رئیس جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ، در اواسط اکتبر آینده در مقابل نمایندگان کنگرۀ این کشور تعهد جمهوری اسلامی را نسبت به توافق اتمی امضا شده میان این کشور و شش قدرت جهانی در سال ٢۰۱۵ تأئید یا تکذیب کند. از این منظر، تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در اکتبر آینده از هم اکنون توجه و نگرانی بسیاری را برانگیخته است. اگر چه نیکی هیلی از اظهار نظر در مورد تصمیم دونالد ترامپ در هفته های آینده خودداری کرد، اما، او تصریح نمود که رئیس جمهوری آمریکا دلایل خوبی برای عدم تأئید تعهد حکومت جمهوری اسلامی نسبت به توافق اتمی با این کشور دارد.

نیکی هیلی که این سخنان را اندیشکدۀ محافظه کار “آنترپرایز” در واشنگتن ایراد می کرد، اضافه نمود که او لزوماً جانب چنین گزینه ای را نمی گیرد، هر چند وی اظهار داشت که رهبران جمهوری اسلامی قصد دارند با استفاده از توافق اتمی، جهان را به گروگان بگیرند. نیکی هیلی گفت که به جای ملاحظۀ جداگانۀ قطعات پازل، باید “تصویر کلی” مد نظر قرار بگیرد. او پیرو این “تصویر کلی” گفت : محدودیت هایی که حکومت جمهوری اسلامی در زمینۀ غنی سازی اورانیوم و به کارگیری سانتریفیوژها پذیرفته برای تأئید توافق اتمی از سوی جمهوری اسلامی کافی نیست.

نیکی هیلی سپس تأکید کرد که از نظر دولت ترامپ توافق اتمی امضا شده با ایران بسیار ناکامل است، زیرا این توافق به جای پایان دادن به برنامۀ اتمی جمهوری اسلامی آن را به حال تعلیق درمی آورد و بازرسی های بین المللی شامل تأسیسات نظامی جمهوری اسلامی نمی شود. هیلی با اشاره به یکی دیگر از نقائص مربوط به نتایج نقض توافق اتمی از سوی جمهوری اسلامی، گفت : در صورت نقض این توافق از سوی جمهوری اسلامی، تحریم های بین المللی از نو علیه این کشور اعمال می شوند و متقابلاً جمهوری اسلامی  نیز هیچ تعهدی نسبت به این توافق نخواهد داشت.

نمایندۀ آمریکا در سازمان ملل همچنین ساختار متن توافق اتمی با جمهوری اسلامی را مورد انتقاد قرار داد و گفت که از نظر مدافعان این توافق همه چیز در ارتباط با رژیم ایران باید تابعی از حفظ این توافق باشد، در حالی که نفض مکرر سایر تعهدات از سوی جمهوری اسلامی با سکوت مواجه می شود. نیکی هیلی برای جلب اطمینان متحدان اروپایی آمریکا که خواستار حفظ توافق اتمی با ایران هستند، افزود : در صورتی که دونالد ترامپ تعهد جمهوری اسلامی نسبت به توافق اتمی را زیر سئوال ببرد، معنای آن خروج فوری آمریکا از این توافق نیست.

هیلی تصریح کرد : در صورتی که چنین گزینه ای انتخاب شود، دونالد ترامپ خطاب به کنگرۀ آمریکا خواهد گفت که از نظر کاخ سفید دولت جمهوری اسلامی توافق اتمی را نقض می کند یا لغو مجازات ها علیه جمهوری اسلامی مناسب نیست و یا لغو مجازات ها علیه ایران به سود امنیت ملی آمریکا نیست. در این صورت، به گفتۀ نیکی هیلی، کنگره دو ماه فرصت خواهد داشت تا از نو در خصوص اعمال مجدد مجازات ها علیه جمهوری اسلامی تصمیم گیری کند و “مسئلۀ حمهوری اسلامی” را به بحث بگذارد.

پیش از این نشریۀ آمریکایی “فارین پالیسی” نوشته بود که رئیس جمهوری آمریکا گروهی از نزدیکانش را در کاخ سفید مأمور کرده که دلایل کافی برای رد توافق اتمی با جمهوری اسلامی در اختیار او بگذارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ ؛ در واکنش به این سخنان، حسن روحانی، رئیس جمهوری جمهوری اسلامی، در ملاقات با فرستادۀ ویژه نخست وزیر ژاپن در تهران گفت که جمهوری اسلامی هرگز آغازگر نقض توافق اتمی نخواهد بود، اما در برابر پیمان شکنی طرف مقابل واکنش لازم را از خود نشان خواهد داد. در این ملاقات، حسن روحانی همچنین از دولت ژاپن خواست تا در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، سدسازی و توسعۀ بنادر جمهوری اسلامی سرمایه گذاری کند.