“هم‌صدایی در برابر تحریم‌ها”: هنرمندان و روشنفکران ایرانی، علیه تحریم فعال می‌شوند

0
183

گروهی از هنرمندان و شخصیت‌های فرهنگی سرشناس ایرانی، کارزاری تبلیغاتی یا “کمپینی” را علیه تحریم‌های آمریکا، تحت عنوان “هم‌صدایی در برابر تحریم‌ها” آغاز کرده‌اند. حسین علیزاده، کیهان کلهر، اصغر فرهادی، رخشان بنی‌اعتماد، ابراهیم حقیقی و لیلی گلستان، از جمله امضاکنندگان نامۀ اولیه هستند.

در نامه‌ای که روز جمعه ٩ نوامبر/١٨ آبان روی شبکه‌های اجتماعی منتشر شده آمده است: «ما اهالی فرهنگ و کنشگران مدنی ایران برآنیم، با کلامی ورای زبان ناکارآمدِ سیاست با شما مردم جهان سخن بگوییم».

در این نامه آمده است: «خام‌اندیشانه است بپنداریم که نتیجه‌ اعمال این تحریم‌ها دستیابی به حقوق شهروندی و حقوق بشر، بهره‌مندی از مواهب آزادی و بهبود شرایط زندگی برای ملت ایران است. ملت ایران، تنها تاوان این تحریم‌ها را خواهد داد».

این متن گوشزد می‌کند که «سیاست‌گزاران دیر یا زود می‌روند» اما فجایع ناشی از عملکرد غلط آنها «جهانی را می‌سازد که ما و شما و فرزندان‌مان دست به گریبانِ آن خواهیم بود».

امضاکنندگان نامه از «مردم جهان» می‌خواهند که در برابر تحریم‌ها با آنها «هم‌صدا» شوند.

در فهرست نخستین امضاکنندگان، اسامی سینماگرانی چون رخشان بنی‌اعتماد، اصغر فرهادی، بهمن فرمان‌آرا، کیانوش عیاری، خسرو سینایی و سیف‌الله صمدیان دیده می‌شود.
چند موسیقیدان برجسته از جمله حسین علیزاده، کیهان کلهر نیز نامه را امضا کرده‌اند. هنرمندان و روشنفکران دیگری چون ابراهیم حقیقی طراح گرافیک، مریم زندی عکاس، شمس لنگرودی شاعر، داوود موسایی ناشر و بهمن کشاورز وکیل داگستری هم از جمله امضاکنندگان هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ این نامه که به زبان‌های فارسی و انگلیسی است، برای جمع‌آوری امضا روی شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.