همدردی با آلمان؛ «من یک برلینی هستم»

0
222

شبکه‌های اجتماعی به حادثه خونین برلین واکنش نشان دادند. هشتگ‌های «من یک برلینی هستم» و “دعا برای برلین” در توییتر ترند شدند. انتقادهایی نیز به سیاست‌های امنیتی در کشورهای اروپایی مطرح شده است.

ساعاتی پس از حادثه حمله به یک بازارچه کریسمس در برلین، کاربران شبکه‌های اجتماعی با هشتگ‌های مختلف همدردی و همبستگی خود را با قربانیان این رخداد به نمایش گذاشتند.

شامگاه دوشنبه (۱۹ دسامبر) یک کامیون با سرعت وارد بازار کریسمس در مرکز برلین شد و فاجعه آفرید. دراین حادثه دست‌کم ۱۲ نفر کشته و حدود ۵۰ نفر زخمی شده‌اند. پلیس این حادثه را اقدامی “احتمالاً تروریستی” خوانده است.

پس از انتشار گزارش‌های این حادثه، هشتگ‌های IchBineinBerliner (من یک برلینی هستم) وPrayForBerlin (دعا برای برلین)  بیش از دیگر عبارات برای همدردی با قربانیان به اشتراک گذاشته شدند. عموما از عبارتBerlinAttack  نیز برای پوشش خبرهای این رخداد استفاده می‌شود.

جدا از معنای روشن عبارت Ich Bin Ein Berliner، این جمله به یک سخنرانی معروف جان اف کندی رییس‌جمهور اسبق ایالات متحده آمریکا اشاره دارد که در سال ۱۹۶۳ در برلین غربی ایراد کرد و دستاوردهای جهان غرب از جمله “آزادی و دموکراسی” را در برابر فضای خفقان حاکم بر کشورهای عضو بلوک شرق ستود.

در فیسبوک و اینستاگرام نیز کاربران با به اشتراک گذاشتن تصاویری از شهر برلین و کارتون‌هایی درباره حادثه مرگبار شامگاه دوشنبه نسبت به این رخداد واکنش نشان دادند.

اما واکنش‌ها به همدردی و محکومیت این حمله محدود نشده است. برخی از کاربران، به ویژه هواداران جریان‌های پوپولیستی و احزاب راست‌گرا به شدت به آنگلا مرکل صدراعظم تاخته‌اند و سیاست درهای باز او به روی پناهجویان را عامل این رخداد معرفی کرده‌اند.

نظرسنجی‌هایی نیز در فضای مجازی منتشر شده که از کاربران می‌پرسد واکنش‌شان به حادثه و انتظارشان از دولت آلمان و دیگر دولت‌های اروپایی چیست.

این کاربران با انتقاد از سیاست‌های امنیتی در کشورهای اروپایی، خواهان توقف ورود پناهجویان و مهاجران به کشورهای اروپایی هستند.

با این حال هنوز مشخص نیست که حادثه برلین یک اقدام تروریستی باشد. پتر فرانک، دادستان کل آلمان در یک نشست خبری اعلام کرد که حادثه برلین سوءقصد بوده و دارای “زمینه‌های تروریستی” است.

به گزارش دویچه وله؛ به گفته دادستان کل آلمان پلیس برلین هنوز نمی‌تواند به‌طور قطعی یک نفر را عامل سوءقصد برلین معرفی کند.