هشدار پمپئو به جمهوری اسلامی: برای دستیابی به سلاح هسته‌ای تلاش کنید با غضب جهانی روبرو می‌شوید

0
195

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به جمهوری اسلامی نسبت به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی ایران هشدار داد چرا که به گفته او در این صورت با غضب تمام دنیا روبرو خواهد شد.

آقای پمپئو ابراز امیدواری کرد که آمریکا هیچگاه مجبور به واکنش نظامی علیه جمهوری اسلامی نشود.

آقای پمپئو در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ام اس ان بی سی که شنبه دوم تیر پخش شد، گفت که اگر مقامات جمهوری اسلامی بر تعداد سانتریفیوژهای خود بیفزایند و اگر به طرف برنامه سلاح اتمی حرکت کنند، که همه جهان آن را غیرقابل قبول می‌دانند، ما در مسیری خواهیم بود که فکر نمی‌کنم به نفع آنها باشد.

آقای پمپئو گفت: «وقتی می گویم غضب، آن را با عمل نظامی عوضی نگیرید. وقتی می‌گویم غضب، منظورم رسوایی اخلاقی و فشار اقتصادی است که بر آنها فرود خواهد شد.»

سخنان وزیر خارجه آمریکا واکنش دیگری است به تلاش های جدید جمهوری اسلامی برای افزایش غنی سازی اورانیوم است. خامنه‌ای روز دوشنبه ۱۴ خرداد اعلام کرد که لازم است سازمان انرژی اتمی مقدمات لازم برای افزایش غنی سازی اورانیوم تا ۱۹۰ هزار سو را فراهم کند. بعد از آن مقام‌های انرژی اتمی جمهوری اسلامی از آمادگی خود خبر دادند.

آقای پمپئو در پی این تصمیم جمهوری اسلامی هشدار داده بود که آمریکا اجازه دستیابی به سلاح اتمی را نمی دهد و این اقدام ایران گام دیگری در جهت هدر دادن منابعش است.

دستور خامنه‌ای برای فراهم ساختن مقدمات افزایش غنی‌سازی اورانیوم واکنش اروپا را نیز در پی داشت. یک سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود که اقدام جمهوری اسلامی نقض برجام نیست، اما کمکی هم به اعتمادسازی در روابط جمهوری اسلامی و جهان نمی‌کند.

رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت امسال با فاجعه بار خواندن توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی و بیان این که این توافق از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای جلوگیری نمی‌کند، از آن خارج شد.

به گزارش صدای آمریکا؛ پرزیدنت ترامپ ضمن صدور دستور بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی، اعلام کرد که با متحدان آمریکا مذاکره می‌کند تا به یک تصمیم جدید برای جلوگیری از جاه طلبی‌های مخرب جمهوری اسلامی برسد.