هشدار تازه دولت آمریکا درباره سفر شهروندانش به ایران

0
220

ولت دونالد ترامپ به شهروندان آمریکا از جمله آنهایی که دو تابعیت ایرانی‌آمریکایی دارند هشدار داده است که در صورت سفر به ایران در معرض خطر بازداشت و زندانی شدن هستند.

بنا بر بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا که روز سه شنبه (۱۵ اوت) منتشر شد: “شهروندان آمریکا باید با دقت زیاد مخاطرات را بررسی کنند و به تاخیر انداختن برنامه سفر خود به ایران را مد نظر قرار دهند.”

بیانیه می افزاید: “شهروندان آمریکا که مقیم ایران هستند باید به دقت گزارش رسانه‌ها را دنبال کنند، شرایط محلی را زیر نظر داشته باشند و مخاطره باقی ماندن در کشور را مورد بازبینی قرار بدهند.”

وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید که حکومت جمهوری اسلامی تعدادی آمریکایی را “به طور ناعادلانه” بازداشت و زندانی کرده‌است.

حکومت جمهوری اسلامی اخیرا یک دانشجوی آمریکایی-‌چینی دانشگاه پرینستون به نام ژیائو وانگ را به اتهام جاسوسی به ۱۰ سال حبس محکوم کرد.

مقامات قضایی جمهوری اسلامی ژیائو وانگ را متهم کردند که به قصد پژوهش وارد ایران شده بود اما نیت او “نفوذ” و جمع‌آوری اسناد و مدارک محرمانه از کتابخانه‌های ایران بوده است – اتهامی که دولت آمریکا و دانشگاه پرینستون قویا آن را رد کردند.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه روز سه شنبه خود با اشاره به فقدان روابط دیپلماتیک یا کنسولی با جمهوری اسلامی ، گفت که قادر به حمایت از شهروندانش در ایران نیست.

وزارت خارجه آمریکا گفت از آنجایی که دولت جمهوری اسلامی تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد، به سفارت سوئیس – که به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران عمل می‌کند – اجازه ارائه خدمات کنسولی به شهروندان ایرانی‌آمریکایی نمی‌دهد.

دولت آمریکا پیش از این در ماه اوت سال ۲۰۱۶ میلادی درباره سفر شهروندانش به ایران هشدار داده بود.

رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته با انتشار بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی خواست که همه شهروندان آمریکایی که “به طور ناعادلانه” در این کشور زندانی کرده را فورا آزاد کند. دونالد ترامپ هشدار داد که در حال آماده کردن مجازات‌هایی علیه جمهوری اسلامی است.

به کزارش بی بی سی؛ در واکنش به آن بیانیه، صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی خواستار آزادی تعدادی از زندانیان ایرانی شد که به گفته وی در زندان‌های آمریکا هستند.