هشدار برجسته ترین جاسوس یهودی C.I.A به ترامپ در مورد ایران

1
226

دیوید کوهن، معاون مدیر سیا، گفت اقدام دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده که تیمی را مأمور یافتن راهی برای خروج از قرارداد ایران کرده، کشور خود را مواجه با «خطر بزرگ» رؤیایی با تهدیدات بین‌المللی می‌نماید.

کوهن که مقام خود به‌عنوان مرد شماره‌ ۲ سیا در ماه ژانویه ترک کرد، روز جمعه در مقاله‌ای در واشنگتن‌پست نوشت تقاضای رئیس‌جمهور که گفته می‌شود از وزارت اطلاعات خواسته از سیاست وی در خروج از قرارداد هسته‌ای ایران از او پشتیبانی کنند، خطر سیاسی شدن تحلیل‌های اطلاعاتی را در پی دارد و پیامدهای بدی، نه‌تنها در تصمیم‌گیری‌های حوزه‌ی امنیت ملی بلکه همچنین در توان روبرویی ما با طیف وسیعی از تهدیدهای بین‌المللی به دنبال خواهد داشت.

ماه گذشته ترامپ قرارداد ۲۰۱۵ هسته‌ای ایرآن‌که با میانجی‌گری پرزیدنت اوباما بسته شد و درازای محدودیت برنامه‌ی هسته‌ای، تحریم‌های علیه این کشور را لغو نمود را تمدید نمود؛ اما این کار را با اکراه و تحت‌فشار مشاور امنیت ملی خود اچ‌آر مک‌مستر، جیمز ماتیس وزیر دفاع، رکس تیلرسون وزیر خارجه انجام داد. آن‌ها معتقد بودند که خودداری از تمدید قرارداد موجب نارضایی متحدان ایالات‌متحده می‌شود زیرا ایران به شرایط قرارداد عمل نموده است.

بااین‌حال، در فاصله‌ی چند روز از تمدید، گفته‌شده است که ترامپ تیم ویژه‌ای به ریاست مشاور استراتژیک خود، استیو بانون را مأمور یافتن دلایلی برای عدم تصدیق دوباره‌ی آن در بار بعد که ۹۰ روز دیگر است و در ماه اکتبر خواهد بود، کرده است. ترامپ باور دارد که ایران با تکرار آزمون‌های موشکی و فرصت‌طلبی‌های نظامی و پشتیبانی از تروریسم- حوزه‌هایی که در چارچوب قرارداد قرار نگرفته‌اند، «روح» قرارداد مزبور را نقض کرده است.

کوهن، پیش از آن‌که در ۲۰۱۵ از سوی اوباما به معاونت مدیر سیا درآید، ریاست خزانه‌داری که مأمور نظارت بر تحریم‌های ایران بود را به عهده داشت. او در مقاله‌ی خود در سخن سردبیر می‌گوید در پی سلب اعتماد عمومی از نهادهای اطلاعاتی ایالات‌متحده هنگامی بدون مدرک و بدون اساس اعلام کردند عراق صاحب سلاح‌‌های کشتارجمعی است و بر همین اساس جنگ عراق را آغاز کردند، مانع از جذب دیگر ملت‌ها به تحریم ایران است.

وی نوشت «هنگامی‌که من دور دنیا سفر کردم تا با ارائه‌ی اطلاعات محرمانه (البته به‌صورت مجاز) در مورد پیشرفت‌های برنامه‌ای هسته‌ای ایران برای تحریم‌ این کشور جلب حمایت کنم، تأثیرات منفی شکست اطلاعاتی جنگ عراق همچنان قابل‌مشاهده بود». «اما به این خاطر که اطلاعات محرمانه‌ی ما درباره‌ی ایران عمیقاً موثق بود، توانستیم حدود ده دوازده کشور را متقاعد کنیم که با ما در تحت‌فشار گذاشتن ایران همکاری کنند».

گفته می‌شود سیستم تحریم‌هایی که کوهن به تنظیم آن کمک کرد، ایران را وادار کرد تا پشت میز مذاکره بنشیند و در تنظیم این قرارداد همراهی کند.

کوهن یکی از معدود یهودیان آمریکایی است که توانسته به قله‌های نهاد اطلاعات محرمانه‌ی ایالات‌متحده صعود کند.

1 نظر

نظرات بسته است