هاآرتص: نیروهای جمهوری اسلامی و حزب‌الله برای خروج از جنوب سوریه آماده می‌شوند

0
170

یک گروه ناظر بر تحولات سوریه روز پنجشنبه ادعا کرد که نیروهای نظامی جمهوری اسلامی و شبه نظامیان شیعه متحد آن از جمله حزب الله لبنان، برای عقب نشینی از مواضع خود در مناطق جنوبی سوریه آماده می‌شوند.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص به نقل از این گروه مستقر در بریتانیا نوشت، مشاوران نظامی جمهوری اسلامی و جنگجویان حزب الله در حال آماده شدن برای تخلیه مناطقی در درعا و قنیطره، نزدیک بلندی‌های جولان، هستند.

به نوشته هاآرتص، با این حال یک مقام مستقر در سوریه و نزدیک به «محور مقاومت» به رهبری جمهوری اسلامی، که نخواست هویتش فاش شود، گفته است چنین چیزی حقیقت ندارد؛ اما جزئیات بیشتری ارائه نداد.

اسرائیل گسترش نفوذ و حضور نظامی جمهوری اسلامی در خاک سوریه و در نزدیکی مرزهای خود را یک تهدیدی جدی تلقی می‌کند و در هفته‌های اخیر حملات هوایی علیه مواضع جمهوری اسلامی در سوریه را تشدید کرده است.

رسانه‌های روسیه نیز اخیرا گزارش داده‌اند که مسکو خواستار خروج نیروهای جمهوری اسلامی و حزب الله از سوریه شده و به دنبال توافقی است که نیروهای پلیس نظامی روسیه به جای آنها در جنوب سوریه مستقر شوند.

در همین حال، آویگدور لیرمن وزیر دفاع اسرائیل روز پنجشنبه در مسکو با سرگئی شویگو همتای روس خود دیدار و به گفته هاآرتص درباره بالا گرفتن تنش بین اسرائیل و نیروهای جمهوری اسلامی در سوریه گفت‌وگو کرد.

به گزارش صدای آمریکا؛ ، این دیدار حدود یک ساعت و نیم طول کشید؛ اما جزئیات گفت‌وگوها بطور رسمی منتشر نشده است.