نیکی هیلی: زمان آن فرا رسیده است که شورای امنیت در مقابله با جمهوری اسلامی وارد عمل شود

0
187

در پی انتشار گزارش کارشناسان سازمان ملل مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران تحریم های سازمان ملل متحد را در مورد ارسال جنگ افزار به یمن زیر پا گذاشته است، نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل، گفت که اکنون زمان آن فرا رسیده است که شورای امنیت علیه مداخلات ایران در یمن اقدام کند.
بر اساس گزارش اخیر کارشناسان سازمان ملل متحد، جمهوری اسلامی در ممانعت از تحویل قطعات موشک های بالیستیکی به شورشیان حوثی ناکام بوده است. بنا بر این گزارش، این قطعات متعلق به موشک های پرتاب شده به سوی عربستان سعودی است.

پس از انتشار این گزارش، نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل، روز ۱۵ فوریه، با انتشار بیانیه ای خواستار شد که شورای امنیت در برابر آنچه که وی مداخلات جمهوری اسلامی در یمن خوانده است، وارد عمل گردد.

در بیانیه نیکی هیلی آمده است که گزارش کارشناسان سازمان ملل، بر گفته های اخیر ما، دال بر اینکه جمهوری اسلامی به طور غیر قانونی و با نقض قطعنامه های متعدد شورای امنیت تسلیحات جنگی به یمن ارسال کرده است، صحه می گذارد. نیکی هیلی در این بیانیه اظهار داشته است که جهان نمی تواند بیش از این نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت را توسط جمهوری اسلامی بی پاسخ بگذارد و جمهوری اسلامی باید ﻣﺳﺅولیت اعمال خود را بپذیرد.

جمهوری اسلامی بارها ارسال اسلحه برای حوثی ها را قویاً رد کرده و ایالات متحده آمریکا را متهم نموده است که مدارک و شواهد جعلی برای اثبات نقش جمهوری اسلامی در پرتاب موشک به فرودگاه ریاض در ۴ نوامبر ۲۰۱۷ رخ داد، اراﺋﻪ داده است. روسیه که از حق وتو در شورای امنیت برخوردار می باشد، در مورد دخالت مستقیم جمهوری اسلامی در ﺗﺄﻣﻳﻥ اسلحه برای حوثی ها ابراز تردید نموده و ﺗﺄکید کرده است که حوثی ها پیش از اعمال تحریم در سال ۲۰۱۵ یا پس از آن از راههای غیرمستقیم دیگری امکان دستیابی به سلاح داشته اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ بر اساس گفته دیپلمات ها، کارشناسان سازمان ملل موفق نشده اند مبدﺃ دقیق ارسال و ارسال کننده قطعات موشک ها را شناسایی کنند. بررسی این گزارش به احتمال بسیار به پیشنهاد پیش نویس قطعنامه جدیدی برای تجدید تحریم های اعمال شده به یمن منجر خواهد گردید. این پیش نویس در اواخر فوریه به رﺃی گذاشته خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه یافته های محرماﻧﮥ این گزارش را در اواسط ژانویه گذشته منتشر کرد.