نیکی هیلی: حمایت جمهوری اسلامی از حماس نقض قطعنامه شورای امنیت است

0
194

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، در بیانیه‌ای در رابطه با تازه ترین سخنان رهبر جدید حماس مبنی بر حمایت مالی و نظامی جمهوری اسلامی از این گروه گفت که جمهوری اسلامی بار دیگر ماهیت واقعی خود را نشان داده است.

خانم هیلی گفت که جمهوری اسلامی باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد عضوی مسئولیت‌پذیر در جامعه جهانی باشد یا می‌خواهد رهبر یک جنبش تروریستی باشد.

رهبر جدید حماس، که کنترل نوار غزه را بر عهده دارد، روز دوشنبه اعلام کرد روابط با تهران ترمیم شده و جمهوری اسلامی کمک‌های مالی و نظامی به گروه ارائه می‌کند.

به دنبال خودداری گروه حماس از حمایت از بشار اسد رئیس دولت حاکم بر دمشق در جنگ داخلی شش ساله سوریه، روابط جمهوری اسلامی و حماس رو به تیرگی گذاشت.

نماینده آمریکا در سازمان ملل روز پنجشنبه، اعلام این خبر را از سوی رهبر حماس یک «اعتراف خیره‌کننده» خواند و در عین حال گفت جمهوری اسلامی «چهره واقعی» خود را نشان داد.

وی افزود «جامعه بین‌المللی باید پیش از اینها جمهوری اسلامی را وادار به رعایت موازین بین‌المللی می‌کرد؛ موازینی بر مبنای ارزش‌هایی چون صلح و امنیت، که دیگر کشورها به آنها پایبند هستند.»

به گزارش صدای آمریکا؛ ایالات متحده حماس را یک گروه تروریستی می‌داند. این گروه جهادی فلسطینی از سال ۲۰۰۷ میلادی که کنترل نوار غزه را در دست گرفته، سه بار با اسرائیل وارد جنگ شده است.