نگاهی به عملیات آخوندک؛ فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

3
1547

بسیاری از ایرانیان آگاه نیستند که در بیست نهم فروردین سال 1367 خورشیدی برابر با سال 1988 میلادی یک نبرد دریایی میان نیرو های آمریکایی مستقر در خلیج فارس و نیروی دریایی ایران رخ داده است. این نبرد با شکست سنگین ایران به پایان رسید. در طول بیست و هشت سال گذشته جمهوری اسلامی زیرکانه کوشیده است تا از هرگونه گفتگو در این باره و برگزاری مراسم بزرگداشت و یاد بود خودداری کند، تا این شکست به بوته فراموشی سپرده شود.

iran-plan-to-attack-navy

عملیات آخوندک (Operation Praying Mantis) در ماه های پایانی جنگ هشت ساله ایران و عراق رخ داد. در آن هنگام آیت الله خمینی هنوز زنده و رهبر انقلاب اسلامی بود. سیّد علی خامنه ای در مقام رئیس جمهوری، میرحسین موسوی نخست وزیر و شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی از سوی خمینی فرمانده کل قوا و جنگ بود.

در این عملیات؛ ناو سهند به همراه چهل و پنج تن از سرنشینان آن و ناوچه توپدار جوشن به همراه یازده تن از سرنشینان آن غرق شدند. ناوچه سبلان آسیب شدیدی متحمل شد و دو سکوی نفتی ایران ویران شدند. شماری از قایق های تندروی سپاه پاسداران ئ نیرو های سپاه غرق شدند و برخی از این قایق های تندرو به جزیره ابوموسی فرار کردند. شمار کشته و زخمی های ایران نزدیک به یکصد تن می باشد.
تلفات نیرو های آمریکایی در این عملیات یک فروند هلیکوپتر با دو سر نشین آن بود.

ناو سهند پس از آماج حملات ناوگان آمریکا توسط انواع و اقسام موشک ها و بمب ها
ناو سهند پس از آماج حملات ناوگان آمریکا توسط انواع و اقسام موشک ها و بمب ها

این عملیات به تلافی برخورد یک مین دریایی رها شده از سوی کشتی مین گذار ایران اجر به ناوچه آمریکایی رابرتز انجام شد. در این عملیات آمریکا با استفاده از سه گروه عملیاتی و بکار گرفتن؛ یک فروند ناو- چهار فروند ناوشکن- سه فروند ناوچه- دو فروند کشتی آمفی بی ( آبی- خاکی) و یکان ویژه نیروی دریایی آمریکا تلفات سنگینی به نیروی دریایی ایران وارد آورد.

یکشنبه نوزدهم فوریه 2017

3 نظرات

  1. این جنگ محدود برای نان رسانی بخمینی و ریگان انجام گرفت.خمینی و ریگان که در خفا با هم بر علیه مردم ساخته بودند در ظاهر با حمله محدود به نیروی دریایی ریگان ضد نیروهای ارتجاعی و تروریست ایرانی (حکومت ملایان ) شد و خمینی هم بعنوان مبارزی ضد امپریالیست شناخته شد. این است که اجازه نمیدهند مطرح شود.

  2. جناب دادرس خبر این حمله اعلام شد و اگر اشتباه نکنم و درست به یادم مانده باشد رادیو صدای امریکا در آن زمان اعلام کرد که یک چهارم نیروی دریایی ایران در این حمله از دست رفت. البته درست می فرمایید که رژیم از نبرد یا در اصل ضربه ای که از آمریکا خورد یادی نمی کند و تجلیلی هم از جانباختگان آن نمی کند. این تعجبی ندارد چون رژیم به جای سالگرد پایان جنگ در سالگرد حمله عراق به ایران مراسم هفته دفاع مقدس برگزار می کند. دلیلش هم روشن است به نظر نگارنده چون پایان جنگ با زهبر خوردن امامشان همراه بود.

نظرات بسته است