نظریه تکامل داروین نیازمند تکامل است

0
268

دانشمندان چندین دانشگاه آمریکا و چین می گویند یافته های جدید درباره میکروب ها و تعامل آنها با گونه های زیست شناختی دیگر نشان داده که نظریه تکامل داروین نیازمند یک تجدیدنظر است.

ادعای این دانشمندان بر اساس این یافته تجربی است که تمام گیاهان و حیوانات، از جمله انسان، در تعامل با طیف گسترده ای از گونه های میکروسکوپی شامل باکتریها، ویروسها، و قارچ ها تکامل پیدا کرده اند. تعامل این گونه ها با انسان تنها شامل تنازع بقا نیست بلکه جنبه های مفید نیز برای انسان در بر دارد.

یافته های دانشمندان دانشگاه کلورادو، دانشگاه سون-یات-سن در چین، و چندین دانشگاه دیگر در مقاله ای که در ژورنال علمی «روندها در بوم‌شناسی و تکامل» منتشر کرده اند می گویند مدل کلاسیک «درخت زندگی» چارلز داروین، بنیانگذار نظریه تکامل، قادر نیست این واقعیت را توضیح دهد که انواع مختلف حیات به صورت فیزیکی به هم وابسته بوده و در یک به اصطلاح همزیستی تکامل پیدا کرده اند.

این دانشمندان پیشنهاد به تشکیل گروهی از متخصصان داده اند تا با اعمال روش های نوین محاسباتی مدلی چند بعدی از درخت تکامل خلق کنند تا تعامل پیچیده ما با میکروب ها نیز در آن گنجانده شود.

مفهوم درخت زندگی در روایات و اسطوره های مذاهب مختلف و آیین های فلسفی-معنوی دنیای باستان نیز به چشم می خورد که استعاره ای است از اینکه گوناگونی موجود در طبیعت همه ریشه در منبعی واحد دارد.

چارلز داروین در سال ۱۸۵۹ از واژه درخت زندگی برای تشریح نظریه تکامل خود استفاده کرد، اما مدل داروین درختی دو بعدی بود که در آن گونه های متنوع به صورت انفرادی و مستقل از شاخه های دیگر رشد و تکامل پیدا می کنند.

به گزارش صدای آمریکا؛ دانشمندان دانشگاه های مذکور معتقدند به روز شدن مدل کلاسیک نظریه تکامل داروین می تواند پیامدهایی مهم نه تنها برای علم زیست‌‎شناسی بلکه برای تمام علوم دیگر از جمله فناوری و علوم اجتماعی داشته باشد.