نصرالله خواستار ادامه کمک‌های جمهوری اسلامی با وجود تحریم‌ها و فشارها شد

0
172

حسن نصرالله دبیرکل گروه حزب‌الله لبنان خواستار ادامه کمک‌های جمهوری اسلامی با وجود تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی شد.

این سخنان نصرالله در دیدار شامگاه دوشنبه 11 فوریه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در بیروت ایراد شد.

 نصرالله در این دیدار با تشکر از «کمک‌های جمهوری اسلامی»، «ابراز امیدواری کرد که جمهوری اسلامی با وجود توطئه‌ها و فشارهایی که با آن روبرو است، به حمایت‌های خود از مقاومت ادامه دهد».

ظریف در بدو رسیدن به فرودگاه بیروت، پیشنهاد کمک تسلیحاتی به ارتش لبنان را هم مطرح کرده بود.

جمهوری اسلامی و پیشنهاد کمک تسلیحاتی به ارتش لبنان

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ظریف یکشنبه 10 فوریه در فرودگاه بیروت پایتخت لبنان، درباره مساله تحویل تجهیزات نظامی و سامانه پدافند هوایی از سوی جمهوری اسلامی به لبنان گفت: «در صورتی که دولت لبنان بخواهد، جمهوری اسلامی آماده همکاری با این کشور در همه زمینه‌ها است».

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی هدف از سفر خود به لبنان را «اعلام همبستگی» با دولت و ملت لبنان و نیز اعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای همکاری با این کشور در همه زمینه‌ها اعلام کرد.

در مقابل، سعد حریری نخست‌وزیر لبنان که در نشست جهانی سران دولت‌ها در دبی حضور دارد، در مصاحبه با شبکه «العربیه» تاکید کرد: «ارتش لبنان برنامه‌ای ویژه برای همکاری با ایالات متحده و دوستانش دارد».

او ادامه داد: «آن‌چه از نیت جمهوری اسلامی برای مسلح سازی ارتش لبنان گفته می‌شود، تنها حرف است نه بیشتر».

چند سال پیش میشل عون رئیس جمهوری اکنونی لبنان که هم‌پیمان حزب‌الله است، پس از مذاکراتی با جمهوری اسلامی، پیشنهاد مشابهی برای دریافت تجهیزات نظامی از جمهوری اسلامی برای ارتش لبنان مطرح کرد، اما سعد حریری که آن زمان هم نیز نخست وزیر لبنان بود و هم‌پیمانانش، این پیشنهاد را رد کردند.

العربیه گزارش داد؛ سفر ظریف به لبنان چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله، از دولت لبنان خواست به منظور «مقابله با اسرائیل» دریافت «سامانه پدافند هوایی» از جمهوری اسلامی را بپذیرد. او در این باره گفت: «جمهوری اسلامی همچنین آماده است به لبنان برق و دارو بدهد».