نشست فوری اتحادیه عرب با موضوع جمهوری اسلامی

0
277

اتحادیه عرب به درخواست عربستان سعودی، اعضای خود را به نشستی فوری فراخوانده است. دیپلمات‌ها گفته‌اند این نشست شنبه ۱۸ نوامبر در قاهره و برای بررسی “مداخلات” جمهوری اسلامی در منطقه برگزار می‌شود.

صف‌آرایی‌های دو قدرت منطقه‌ای، جمهوری اسلامی شیعی و عربستان سنی شتاب و شدت بیشتری یافته است. ریاض و تهران در تلاش برای نفوذ هر چه بیشتر در عراق، سوریه، یمن و لبنان رویاروی یکدیگر شده‌اند.

تازه‌ترین نمود کشمکش میان دو کشور، استعفای سعد حریری از ریاست دولت لبنان در حین سفر به عربستان است.

حریری هنگام اعلام کناره‌گیری، جمهوری اسلامی و حزب‌الله را به طراحی نقشه‌ای برای قتل خودش متهم کرد. او گفت از کشمکش‌‌آفرینی‌های جمهوری اسلامی و حزب‌الله در منطقه بیمناک است و از جهان عرب خواست تا دست ‌مداخله‌جویان را قطع کنند.

یک هفته قبل، ثامر السبهان، وزیر مشاور عربستان سعودی در امور خلیج فارس اعلام کرده بود که به دلیل حضور حزب‌الله در ترکیب دولت لبنان برخورد ریاض با این کشور هم‌چون رفتار با کشوری است که به عربستان اعلان جنگ کرده باشد.

دویچه وله گزارش داد؛ خبرگزاری فرانسه با اعلام خبر برگزاری نشست فوری سران اتحادیه عرب در قاهره می‌نویسد، بحران قطر نیز جزء دستور کار این نشست خواهد بود. عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و مصر در ماه ژوئن به مناسبات دیپلماتیک خودشان با قطر پایان داده و هر گونه رفت و آمد یا تبادلات تجاری با دوحه را به حال تعلیق درآوردند.

این کشورها قطر را به حمایت از گروه‌های تروریستی و نزدیکی به جمهوری اسلامی متهم می‌کنند.