نخست وزیران سابق اسپانیا و کانادا: جهان باید یکپارچه جلو جمهوری اسلامی بایستد

0
173

خوزه ماریا اسنار نخست وزیر پیشین اسپانیا و استیفن هارپر نخست وزیر پیشین کانادا، نویسندگان نامه، عضو «دوستان ابتکار اسرائیل» هستند که این مقاله را در نشریه وال استریت ژورنال منتشر کرده اند.

ماه پیش نیروهای مسلح اسرائیل یک فروند پهپاد جمهوری اسلامی راکه از سوریه وارد فضای اسرائیل شده بود سرنگون کردند. اقدام نظامی اسرائیل در آن مورد محدود بود اما جهان می بایست هشدار را دریافته باشد. اگر جمهوری اسلامی همچنان به اعمال زور در خاورمیانه ادامه دهد چنین رویدادهایی تکرار خواهند شد. آمریکای شمالی و اروپا باید برای پیشگیری از یک بحران تمام عیار به اسرائیل بپیوندند.

جمهوری اسلامی را یک دولت انقلابی روحانی سالار اداره می کند که خود را به گسترش افراط گرایی دینی در سراسر جهان اسلام متعهد می داند. این ماموریت ایدئولوژیک را با تاکیتک های مصلحت جویانه در هم آمیخته و در نظر دارد قدرت نظامی خود را از خلیج فارس تا دریای مدیترانه و دریای سرخ بسط بدهد.

حکومت جمهوری اسلامی درحمایت از این سیاست بلندپروازانه، به طور غیر قانونی به دنبال دستیابی به جنگ افزارهای هسته ای است، رهبران جمهوری اسلامی از طریق گروههای تروریستی دست نشانده بارها و بارها کشور اسرائیل را به نابودی تهدید کرده و اکنون برای نخستین بار پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ قدرت جمهوری اسلامی به مرزهای اسرائیل رسیده است.

به رغم آنکه تهران در صدد کنترل منطقه است اعتراض های مردمی در ماههای دی و بهمن نشان داد اکثریت شهروندان این کشور با برنامه های رژیم موافق نیستند. سیاست بی ثبات سازی منطقه از سوی رژیم با مقاومت عربستان سعودی و قدرتهای منطقه رو به رو شده است. شهروندان جمهوری اسلامی و نیز همسایگان این کشور به نیات بدخواهانه رژیم واقفند و همه کشورهای نگران باید این هشدار آنان را جدی بگیرند.

نخستین هدف باید جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به جنگ افزارهای هسته ای باشد. «دوستان ابتکار اسرائیل» که ما عضو آن هستیم پیوسته گفته اند برجام به حد کافی نمی تواند رژیم جمهوری اسلامی را از دستیابی به تسلیحات هسته ای باز دارد.

بازرسی های هسته ای به موجب برجام، به جمهوری اسلامی فرصت کافی می دهد تا شواهد فعالیت های غیر قانونی اش را پنهان سازد. برجام، مانع توسعه و پیشبرد ساز و کارهای حمل سلاح از جمله موشکهای بالیستیک و کروز نخواهد شد. بدتر از همه، تبصره «غروب» در برجام است که افق روشنی راپیش روی جمهوری اسلامی باز می کند که پیشروی به سوی مسابقه تولید بمب هسته ای را آغاز کند.

برجام به جای آنکه جلوی جمهوری اسلامی در دستیابی به بلند پروازی هسته ای را بگیرد نقشه راه رسیدن به آن هدف را به رژیم می دهد. پیش بینی ها در این باره که برجام موجب تنش زدایی خواهد شد و بر میزان همکاری ها خواهد افزود درست از آب در نیامد.

جمهوری اسلامی از زمان امضای توافق ۲۰۱۵بر تجاوز و دشمنی هایش افزوده است. اما اصلاح برجام و متوقف ساختن ایران از دستیابی به سلاح هسته ای نیز تهدید را از میان نمی برد. آمریکا و متحدانش باید فعالیت های جمهوری اسلامی در تجاوز و اعمال نفوذ در سراسر خاورمیانه را خنثی کنند و به عقب برگردانند. جمهوری اسلامی با استفاده از دست نشاندگان تروریست اش در لبنان، سوریه و یمن به جنگ ادامه می دهد.

خوشبختانه آمریکا اکنون توان خود را در جلب موافقت متحدان برای برقراری ثبات منطقه به کار گرفته است. رژیم روحانی سالار جمهوری اسلامی تنها چند گروه معدود شیعی را در کنار داشته و درگیری طولانی اش باسایر فرقه های اسلامی منطقه موجب شده است بسیاری از کشورها مشتاقانه خواهان همکاری با هدف محدود کردن نفوذ جمهوری اسلامی بشوند.

متحدان زیادی را می توان در مبارزه علیه جمهوری اسلامی بسیج کرد، از عناصر قبیله ای کرد تا بسیاری از گروههای عرب سنی و شیعه که حاضر به همکاری با جمهوری اسلامی نیستند. این گروهها و فرقه ها باید بر ای مهار برتری طلبی منطقه ای جمهوری اسلامی با هم همکاری کنند.

اسرائیل همچنان پشتوانه ای محکم علیه جمهوری اسلامی است. جمهوری اسلامی هم خود را به نابودی کشور اسرائیل متعهد می داند. درگیریهای اخیر مرزی نشان داد که سلاح جمهوری اسلامی مستقیما تا فضای اسرائیل پیش رفته است. نظامیان جمهوری اسلامی هرچه بیشتر به مرزهای شمالی اسرائیل نزدیک شده و تهدید فزاینده ای را متوجه امنیت اسرائیل ساخته اند.

به نظر می رسد پرزیدنت ترامپ به حکم غریزه دریافته است که برجام چه پیمان ضعیفی است. همچنین به نظر می رسد او این را درک کرده است که آمریکا و متحدانش منافع گسترده ای در ایستادن محکم در پشت سر اسرائیل دارند. او درست می گوید که برجام باید مورد مذاکره مجدد قرار بگیرد. آمریکا باید با افزایش فشار بر جمهوری اسلامی، رهبری خود را نشان دهد و در برابر مداخله سایر کشورها از جمله بخشی از کشورهای اروپایی که خواهان ادامه برجام به شکل کنونی اند مقاومت کند.

به گزارش صدای آمریکا؛ به کارگیری توافقهای نیم بند دیپلماتیک و پیوند زدن آنها با مسائل استراتژیک کلان، به «بن بستی» شبیه آنچه در کره شمالی شاهدیم منجر خواهد شد. جمهوری اسلامی به پیروی از رفتار کره شمالی، هم اکنون با استفاده ازموشکها ی حزب الله لبنان شهرهای اسرائیلی را به گروگان گرفته است. چنانچه تجاوز جمهوری اسلامی مهار نشود این کشور در نهایت، اروپا و آمریکای شمالی را هم در معرض تهددید قرار می دهد.همه باید برای مقابله با این تهدید امنیتی جهانی به فوریت کار کنیم.