نبرد با تروریسم در آمریکای لاتین از همین امروز؛ اقدام در سه سطح جهانی، دولتی و اجتماعی (شبکه های قاچاق و فساد)

0
174

دکتر کاوه احمدی علی آبادی

عضو هئیت علمی دانشگاه آبردین با رتبه پروفسوری

عضو جامعه شناسان بدون مرز(ssf)

از میان مناطق مختلف جهان، آمریکای لاتین از امن ترین مناطق بوده و هست که عملیات تروریستی در آن به وقوع نپیوسته است. با این همه، آن آبستن یک تشکیلات سازمان یافته از طرف سپاه قدس و حزب الله لبنان می شود که سعی دارند، با نفوذ و یاریگری در باندهای مواد مخدر نه فقط آنجا را به کانونی جدید برای تروریسم بدل سازد و به تهدیدی دائمی علیه آمریکا و متحدان شان بدل سازد، بلکه از طرق نفوذ و تسلط بر کارهای قاچاق و اقتصاد غیررسمی این کشورها، حاکمیت ها را تحت تأثیر قرار دهد؛ به طوری که دیگر انتخابات نتواند موجب گردش دموکراتیک دولت ها شود و یک دیکتاتوری چپ دائمی به عنوان متحد ملاهای ایران در آنجا همواره در قدرت باشد.

قبلاً هم به این نکته اشاره کردم و اشتباه مهلکی که چاوز در مورد ونزوئلا مرتکب شد و برخی از دوستان متحدش را نیز به این گرداب کشاند و اگر این نقشه عملی شود، چاوز و جانشینان اش را همان احزاب چپ هرگز نخواهد بخشید، چه رسد مردم ونزوئلا و آمریکای لاتین. چین که بدون اطلاع از چنین توطئه ای از کمک هایش به خانه سازی و امور خیریه در ونزوئلا دفاع کرده، از این نظر مثبت است که “بر نحوه هزینه پول هایش نظارت دارد”، ولی باید بداند که ملاهای ایران در هر زمینه ای که کم بیاورند، سعی می کنند فتنه های شان را از طریق متحدان شان پیش برند که در سوریه و اقلیم کردستان دیدیم همین کار را خواستند با روسیه بکنند، اما سیاستمداران روسیه به موقع دست شان را خواندند و چین باید توجه کند که ملاهای ایران در شرایطی نیستند که بتوانند کمک مالی به ونزوئلا کنند و از دیگران کمک می گیرند و در میان قدرت های جهانی، چین به سبب وضعیتی که استان های غربی و به خصوص مناطق مسلمان نشین دارد، از همه بیشتر در معرض خطر تروریست های اسلام گرا قرار دارد و سپس آسیای میانه به عنوان متحدان روسیه. تفاوت آمریکا با دیگر قدرت های جهانی در این است که متحدان اش را نسبت به رفتارهای مسئولانه موظف می سازد و به صرف این که متحدند، دست شان را در هر کاری آزاد نمی گذارد. این به نفع چین است که همچون کاری که در زیمباوه کردید و یک مشکل را به شکلی درست تا حدی حل کردید، باید فشارهای موثر بر سیاستمداران ونزوئلا اعمال کنید. قطع ارتباط حزب الله لبنان در ونزوئلا ضروری است.

مایه خرسندی است که دولت جدید آمریکا این تهدید علیه بشریت در آمریکای لاتین را جدی گرفته است. چون در آنجا تروریست اسلامگرا تازه در حال نفوذ و یاریگری و پاگیری است، ولی اگر موفق به استقرار شد، با صرف هزینه های چند برابر در هر زمینه ای، به نتیجه مورد نظر و مطلوب نمی رسید. اقدام برای قطع شبکه مالی حزب الله اقدامی “ضروری و مناسب” بوده که در دستور کار گذاشتید، “ولی کافی نیست”. نفوذشان در شبکه های قاچاق و مواد مخدر نشان از آن دارد که درصدد کسب درآمدهای لازم از این طریق و درحقیقت “خودکفایی در عملیات تروریستی” پس از مدتی از طریق همین کارهای قاچاق هستند. فعالیت هایشان، تنها به ونزوئلا و آرژانتین نیز محدود نبوده است. “قاچاقچیان مکزیک” از دیگر اهداف شان بوده اند و سپاه قدس، پاسدارانی را به آنجا فرستاده و آنان حتی با برخی از فاحشه های آنجا ازدواج (صیغه) کرده اند تا هم زبان شان را به تدریج کامل کنند و هم به تدریج جزو بافت جامعه شوند و از مرزهای شمالی مکزیک خطری دایمی برای ایالات متحده آمریکا باشند. اینک که هنوز آنان کاملاً در این جوامع هضم نشده اند و حتی زبان را نیز به طوری مکفی یاد نگرفته اند، شناسایی و از بین بردن شان راحت تر است. اقدامات بر علیه شان نباید تنها به اقدامات دولتی در سطح بالا محدود شود و باید علاوه بر آن، هم از طریق سرویس های جاسوسی و پلیس منطقه ای به شکلی چندلایه و از چند کانال صورت گیرد. خوب دقت کنید؛ اقدامات باید هم از طریق نفوذی که سرویس های امنیتی و نیروهای پلیس و حتی خبرچین های محلی در هر منطقه و کشور دارند، تکمیل گردد. برخی از آن ها می شود از طریق باندها و مافیای موادمخدر و کارهای قاچاق حذف شوند، کافی است که به اندازه کافی بابت این کار دستمزد دریافت کنند. به عبارتی، کارهای تان در “سه بعد جهانی، دولتی و اجتماعی” صورت گیرد. در جاهایی که مثل ونزوئلا دولت همکاری نکرد، از طریق دو کانال دیگر اقدام کنید. تحریم نفتی ونزوئلا اقدامی “بسیار به موقع و ضروری” است و با هر روزی که عوامل حزب الله و سپاه قدس از طریق ساختار قدرت در ونزوئلا تزریق می شوند، تروریسم در آنجا بیشتر نضج می یابد. چون شبکه مورد نظر توسط سرویس امنیتی ونزوئلا حمایت، سازماندهی و نفوذ در کارهای قاچاق و اقتصادی غیررسمی داده می شود. از این سبب، باید ارتباطات شان نیز شناسایی شود. ساقط کردن دیوانگانی در آنجا که نمی دانند چه بر سر کشور خودشان دارند می آورند، حیاتی است. مدارا با آنان یعنی فرصت بیشتر برای گسترش تروریسم در ونزوئلا و آمریکای لاتین. در مکزیک باید در همکاری با دولت و همین طور اقدامات اف.بی. آی. به خصوص در مناطق هم مرز شمالی با ایالات متحده آمریکا و شبکه های قاچاق، تمامی عوامل سپاه قدس و حزب الله لبنان شناسایی، دستگیر و حتی اگر شده توسط سایر باندهای موجود حذف شوند. از میزان نفوذ و اقداماتی مشابه با آنچه در ونزوئلا صورت گرفته در بولیوی (می دانم در آنجا سرمایه گذاری های زیادی کردند) و برزیل توسط عوامل رژیم ایران و حزب الله مطلع نیستم و باید یک تیم تحقیقی برای ارزیابی شان تشکیل شود. تنها فراموش نکنید؛ صرفاً اقدامات جهانی و تحریم های مالی و شناسایی شبکه پولشویی به تنهایی کافی نیست و باید اقداماتی که گذشت با “دستگیری و بازجویی عوامل میدانی شان” در کشورهای آمریکای لاتین صورت گیرد تا “شبکه و نقشه کلی و بلندمدت شان” لو رود و تماماً یا حذف و یا دستگیر و محاکمه شوند و البته پس از تحریم های کشورهای غیرمسئول در این زمینه.