نامه نماینده اسرائیل به اعضای شورای امنیت: علیه تهدید هسته‌ای جمهوری اسلامی اقدام کنید

0
198

نماینده اسرائیل در سازمان ملل در نامه‌ای به اعضای شورای امنیت از آنها خواسته مقابل تهدید هسته‌ای جمهوری اسلامی اقدام کنند.

به گزارش جروزالم‌پست، «دنی دانون» در نامه خود نوشت که جمهوری اسلامی در ماه فوریه اقدام به پرتاب یک ماهواره به فضا کرده است که نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحده است.

اشاره نماینده اسرائیل در سازمان ملل به آزمایش ناموفق دو ماهواره جمهوری اسلامی در دیماه و ابتدای بهمن ماه است.

پس از پرتاب این ماهواره، جامعه بین المللی نسبت به این مسئله ابراز نگرانی کرد. از جمله مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده، در صفحه توییتر خود نوشت این آزمایش نشان می‌دهد که «جمهوری اسلامی به دنبال افزایش قابلیت‌های موشکی خود است که این تهدیدی برای اروپا و خاورمیانه است.»

جمهوری اسلامی بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که بعد از برجام تصویب شد، از آزمایش موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی منع شده است. کارشناسان می‌گویند که اگر جمهوری اسلامی بتواند با ماهواره‌برهای خود محموله به فضا بفرستد، بدان معنی است که می‌تواند کلاهک‌های هسته‌ای را نیز روی آن ماهواره‌برها نصب کند.

نماینده اسرائیل در سازمان ملل نوشته است که جمهوری اسلامی آشکارا درخواست جامعه بین‌المللی برای متوقف کردن این نوع فعالیت‌ها که نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت هستند را نادیده گرفته است.

آزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی پیش از این نیز با واکنش کشورهای غربی مواجه شده بود و آن‌ها بارها از جمهوری اسلامی خواسته بودند تولید و آزمایش این موشک‌ها را متوقف کند.

جمهوری اسلامی طی سال‌های اخیر دست به انجام آزمایش‌های موشکی زده است که روی برخی از آن‌ها به زبان‌های مختلف (از جمله عبری) شعار «نابودی اسرائیل» نقش بسته بود.

وزیر خارجه آمریکا یکم خرداد با اعلام راهبرد جدید آمریکا در قبال جمهوری اسلامی، ۱۲ شرط ایالات متحده برای توافق با جمهوری اسلامی را برشمرد که در واقع فهرست خواسته‌های ایالات متحده از جمهوری اسلامی یا به عبارتی جزئیات تغییر رفتار رژیم جمهوری اسلامی است.

برخی از این شروط شامل توقف حمایت از تروریسم و خودداری از اقدامات مخرب در منطقه نظیر حمایت از حزب الله لبنان و دخالت در کشورهای منطقه است.