نامه‌ای خیلی محرمانه درباره بسته اینترنتی بدون اینستاگرام!

0
145

«بسته‌های جدید همراه اول برای کسانی که از اینترنت استفاده نمی‌کنند.» این شوخی کاربران فضای مجازی با خبری است که خیلی‌ها را نه فقط به تعجب بلکه به خنده انداخته است. احتمالا شما هم به یاد دارید که در یک دوره‌ای اپراتورها بسته‌های مخصوص تلگرام عرضه می‌کردند و چون در این بسته‌ها دسترسی فقط برای تلگرام باز بود، قیمت کمتری داشتند.

 حالا خبر می‌رسد که قرار است درست برعکس این ماجرا در مورد اینستاگرام اجرا شود. به تازگی تصویر نامه‌ای خیلی محرمانه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات از اپراتورهای ارتباطی خواسته است تا «با توجه به ضرورت صیانت از فرهنگ ایرانی اسلامی، حفاظت از حریم خانواده‌ها و حمایت از محتوای داخلی، با قید فوریت ترتیبی اتخاذ کنند تا بسته‌ها و طرح‌های فروش اینترنت بدون امکان اتصال و استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام تهیه و در لیست بسته‌های فروش اپراتورها قرار گیرد.»

این نامه با امضای حسین فلاح‌جوشقانی، رئیس رگولاتوری و معاون وزیر ارتباطات به شرکت مخابرات، اپراتورهای مجازی موبایل، دارندگان پروانه اینترنت ثابت (FCP، SERVCO وFWA ) و اپراتورهای موبایل ابلاغ شده است.

خیلی‌ها چنین تصمیمی را مقدمه فیلترینگ اینستاگرام می‌دانند اما جمال‌ هادیان، زواره سخنگوی وزارت ارتباطات درباره آن می‌گوید: «این نامه یکی از دستورالعمل‌های مرکز ملی فضای مجازی به وزارت ارتباطات است و هیچ ارتباطی با بحث فیلترینگ اینستاگرام ندارد.»

به گزارش شهروند، او ادامه می‌دهد: «بخشنامه‌های متعددی از سوی مرکز ملی فضای مجازی به وزارت ارتباطات ابلاغ می‌شود که یکی از بندهای یکی از بخشنامه‌ها، به تقاضای مردمی برای فروش بسته‌های اینترنت بدون امکان استفاده از اینستاگرام مربوط می‌شود. در این نامه از اپراتورها خواسته شده که اگر خانواده‌ها بسته اینترنتی بدون اینستاگرام بخواهند، امکانش فراهم باشد. بررسی فنی این دستورالعمل در روزهای آینده و طی برگزاری جلسات با اپراتورها انجام می‌شود.»