نابودی مقاوم‌ترین باکتری‌های زخم با درمانگر الکترونیکی حل‌شدنی..

0
177

دانشمندان مداری را طراحی کرده‌اند که گامی مهم برای ساخت نوعی سیستم الکترونیکی قابل حمل به شمار می‌آید و به عنوان ابزار electroceutical درمانگر عمل می‌کند و سپس ناپدید می‌شود.

نوعی ابزار ایده‌آل قابل کنترل از راه دور در درون زخم شروع به انتشار گرمای کشنده باتری می‌کند؛ این شیوه نوعی حرارت درمانی است که برای نابودی حتی مقاوم‌ترین میکروب‌ها نیز به کار می‌رود.

سیستم گرمایش الکترونیکی حل می‌شود و اجزای زیست‌سازگارش به بخشی از بدن فرد زخمی تبدیل می‌شوند. تحقق چنین آرزویی با مدار طراحی‌شده جدید، دور از دسترس نیست.

دانشمندان هم‌اکنون در حال آزمایش مدار الکترونیکی طراحی‌شده در بدن حیوانات هستند.

نقش‌هایی که برای این مدار در نظر گرفته شده‌اند، شامل تحریک عصب و رشد استخوان، کمک به التیام زخم‌ها، تحویل دارو و عمل‌کردن به عنوان آنتی‌بیوتیک‌ است؛ در هر حالت این ابزار فقط در چهارچوب زمانی فرایند التیام زخم عمل می‌کند.

سیستم ابداعی توسط «جان راجرز» مهندس مکانیک دانشگاه ایلینویس و همکارانش طراحی شده است؛ مدار جدید بر روی ابریشم فوق نازک قرار گرفته و به فرکانس‌های رادیویی واکنش نشان می‌دهند.

محققان خازن‌ها، هادی‌ها و مقاوم‌های سیستم ابداعی را با استفاده از مواد قابل حل در آب و زیست‌سازگار ساخته است.

این مواد شامل نانوغشاهایی هستند که به عنوان نیمه رسانا عمل می‌کنند؛ شامل منیزیم، که نقش مهمی را در سیستم‌های زیستی ایفا می‌کند، دی‌اکسید سیلیکون یا اکسید منیزیم به عنوان عایق و همچنین ابریشم برای لایه‌ای که مدار بر روی آن قرار داده می‌شود.

«راجرز» و همکارانش در حال آزمایش این ابزار و قابلیت درمان حرارتی آن در موش‌ها هستند و نتایج تاکنون رضایتبخش بوده‌ است.

جزئیات این ابداع در Advanced Materials منتشر شد.

ایسنا