مین های دریایی و قایق های انتحاری در دریای سرخ؛ فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

0
360

به گزارش منابع فرانسوی خطر روز افزون مین های دریایی و عملیات انتحاری توسط قایق های بادبانی دریای سرخ و تنگه باب المندب را تهدید می کند. این قایق های انتحاری از چوب ساخته شده و بادبانی و در زبان عربی به نام داو، معروف می باشند ساخت این قایق ها در دریای سرخ و باب المندب قدمت بیش از هزار سال دارد. نشریه فرانسوی فیگارو می نویسد؛ دریای سرخ راه عبور روزانه چهار میلیارد بشکه نفت بسوی جهان می باشد.

یک کشتی مین یاب فرانسوی به نام میسترال که به همراه یک ناو دیگر فرانسوی و هلیکوپترها مشغول گشت زنی در آب های منطقه می باشد گزارش می دهد که مین ها و قایق های انتحاری امنیت این آبراه بین المللی که اقیانوس هند، دریای عمان و دریای عرب را از طریق باب المندب و دریای سرخ و کانال سوئز به دریای مدیترانه متصل می کند تهدید می کنند. این آبراه به خطرناکترین مسیر دریایی تبدیل شده است.

بیش از دوسال است که جنگی هولناک و فراموش شده دریمن در جریان است. یمن تبدیل به صحنه رقابت میان عربستان سعودی و ائتلاف عربی از یکسو و جمهوری اسلامی ایران و شیعیان حوثی وابسته به آن شده است.

در ماه فوریه گذشته یک قایق انتحاری از نزدیکی های شهر یمنی موخا، که زیر کنترل نیرو های حوثی می باشد به ناو سعودی المدینه حمله کرد که منجر به کشته شدن دو تن از نیرو های سعودی شد.

کشور هایی که به آبراه دریای سرخ ساحل دارند؛ یمن، جیبوتی، سودان، عربستان سعودی و مصر می باشند. وجود ناامنی در تنگه باب المندی و دریای سرخ بیش از همه اقتصاد ضعیف کشور مصر را تهدید می کند. مصر از عبور کشتی ها از کانال سوئز سالانه پنج میلیارد دلار در آمد دارد. امروز چهارده در صد حمل و نقل بین المللی از راه کانال سوئز انجام می شود. مصر به منظور افزایش عبور کالا سال گذشته یک کانال موازی در کنار کانال اصلی احداث کرد.