مکرون به جمهوری اسلامی و عربستان: در لبنان دخالت نکنید

0
246

رئیس جمهوری فرانسه به جمهوری اسلامی و عربستان توصیه کرد از مداخله در اوضاع لبنان پرهیز کنند. وزیر خارجه آمریکا خواستار فشار بیشتر بر حزب‌الله شد.

امانوئل مکرون طی سخنانی در “کنفرانس حمایت از لبنان” در پاریس از همه کشورها خواست که از دخالت در امور داخلی لبنان پرهیز کنند.

فراخوان رئیس جمهوری فرانسه پژواک این نگرانی در جامعه بین‌المللی است که لبنان بیش از پیش به میدان رقابت جمهوری اسلامی و عربستان سعودی بدل شود.

مکرون پس از دیداری مشترک با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا و سعد حریری، نخست وزیر لبنان، گفت: «ثبات لبنان نه فقط برای شهروندان این کشور بلکه برای سراسر منطقه مهم است.» او تأکید کرد که وضعیت لبنان باید تا برگزاری انتخابات پارلمانی در ماه مه آینده ثابت و آرام بماند.

رکس تیلرسون که برای شرکت در “کنفرانس حمایت از لبنان” به پاریس سفر کرده، گفت که ایالات متحده با تمام قدرت از “استقلال، ثبات و حاکمیت ملی لبنان” پشتیبانی می‌کند.

به گفته هیثر ناورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، تیلرسون تأکید دارد که همه طرفین باید در جهت فشار آوردن بر حزب‌الله تلاش کنند. او گفت که حمایت از ارتش ملی لبنان در برابر حزب‌الله به سود “یک لبنان قوی‌تر و باثبات‌تر” است.

مکرون تنها از لحاظ سیاسی از دولت لبنان حمایت نمی‌کند، بلکه می‌کوشد به یاری آلمان و شماری از سازمان‌های بین‌المللی از قبیل بانک جهانی از نظر مالی نیز پشتیبان دولت لبنان باشد. او تأیید کرد که به زودی یک “نشست یاری‌دهندگان به لبنان” برگزاری می‌شود.

حریری که در ۴ نوامبر به طور غیرمنتظره استعفای خود را از تلویزیون عربستان سعودی اعلام کرده بود، روز سه‌شنبه (۵ دسامبر) استعفای خود را پس گرفت.

سرنوشت اورشلیم

کنفرانس حمایت از لبنان در سایه اظهارات ترامپ درباره اورشلیم برگزار می‌شود. در همین رابطه مکرون نسبت به بحرانی شدن شرایط خاورمیانه به شدت ابراز نگرانی کرد و همگان را به “حفظ آرامش و احساس مسئولیت” فرا خواند.

رئیس جمهور فرانسه تصریح کرد: «وضعیت اورشلیم باید در جریان گفت‌وگو میان اسرائیل و فلسطینی‌ها و زیر نظارت بین‌المللی تعیین شود.»

سعد حریری که در کنفرانس پاریس حضور دارد، تأکید کرد که همه فرقه‌ها و نیروهای سیاسی لبنان باید تلاش کنند که این کشور از کشمکش‌های حاد خاورمیانه دور بماند. او افزود: «ما همه امیدواریم که دموکراسی در لبنان نجات پیدا کند.»

به گزارش دویچه وله؛ حریری در سخنرانی خودش از تصمیم اخیر ترامپ درباره اورشلیم به شدت انتقاد کرد و نسبت به وخیم‌تر شدن بحران خاورمیانه هشدار داد.