موج جدید بازداشت شهروندان بهایی در سه استان ایران و واکنش جامعه جهانی بهاییان

0
287

دایان علایی سخنگوی جامعه جهانی بهاییان با اظهار نگرانی از موج جدید بازداشت شهروندان بهایی در استان‌های مختلف ایران گفت: «طبق اطلاعات ما در طی ماه اردبیهشت یک بهایی از استان خراسان رضوی، یک بهایی در استان اصفهان و چهار بهایی در  استان البرز بازداشت شده‌اند. البته برخی از آنها چند روز پس از بازداشت آزاد شده‌اند اما با اتهام‌هایی مواجه هستند.»

به گفته خانم دایان علایی، بازداشت همگی انها از سوی وزارت اطلاعات صورت گرفته، همگی آنها در منازل خود و پس از تفتیش خانه و ضبط وسایل شخصی مانند موبایل، لپ‌تاپ، آی‌پد، کیس کامپیوتر و کتاب‌های مذهبی بهاییان بازداشت شده‌اند.

دایان علایی گفت: «بهاییان در طول چهار دهه گذشته یعنی از زمان حکومت جمهوری اسلامی تاکنون بازداشت و با حکم‌های طولانی محکوم شده‌اند. اما این روش اخیر بازداشت که به شکل سریالی و پشت سر هم صورت می‌گیرد باعث تشدید نگرانی جامعه بین‌المللی بهاییان درباره بهاییان داخل ایران شده است.»

براساس این اطلاعات، در مشهد کاویز نوزدهی روز ۱۱ اردبیهشت ماه در منزلش از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده و به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شده است. نوزدهی پیش از این در سال ۸۹ بازداشت و به مدت دو سال در زندان وکیل‌آباد مشهد به سر برد.

در اصفهان یک مرد بهایی به نام خانوادگی مطهری در تاریخ ۱۳ اردبیهشت ماه از سوی ماموران وزارت اطلاعات در خانه‌اش پس از تفتیش و ضبط وسایلش بازداشت شده است.

در شهر کرج از استان البرز نیز در تاریخ ۱۶ اردبیهشت نیز سه بهایی به نام نوشین افشار، ندا ثابتی و فروغ فرزانه از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شدند. به گفته خانم علایی آنها پس از شش روز با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.

همچنین در شهر کرج یک بهایی که نامش خواسته محفوظ باقی بماند با حمله ۱۲ مامور وزارت اطلاعات در خانه‌اش در زمانی که تعدادی از بهاییان نیز در خانه بوده و جلسه مذهبی داشته‌اند، بازداشت شده است. از وضعیت او اطلاعی در دست نیست.

جامعه جهانی بهاییان در ژنو روز چهارم خرداد ماه (۲۵ می) بیانیه‌ای در اعتراض به بازداشت‌های فله‌ای بهاییان در اردبیهشت ماه منتشر کرده‌ است. در ابتدای این بیانیه نسبت به «موج جدیدی از دستگیری و یورش به منازل بهاییان در شهرهای مختلف ایران» ابراز نگرانی شده است.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران ؛ در ادامه این بیانیه با اشاره به استان‌های که در آن بازداشت‌های اخیر صورت گرفته نوشته شده است: «ماهیت سیستماتیک بازداشت‌ها در استان‌های اصفهان، البرز، خراسان رضوی از یک استراتژی هماهنگ در میان مقامات دولتی خبر می‌دهد. در بسیاری از موارد، این بازداشت‌ها با یورش مأموران به منازل بهائیان و ضبط کتب و نوشته‌های مذهبی آنان همراه بوده است. این افزایش ناگهانی دستگیری‌ها که نمایانگر هماهنگی در آزار و سرکوب بهائیان است، در ادامۀ حرکت‌های مداوم تعرض علیه جامعه بهائی ایران صورت می‌پذیرد و از چشم بسیاری از سرویس‌های خبری پنهان نمانده است. جامعه جهانی بهائی از دولت ایران خواستار آزادی سریع بازداشت‌شدگان و پایان دادن به چهار دهه تبعیض علیه شهروندان بهائی خود است.»