مهدیه گلرو: بر اساس نامه‌ وزارت اطلاعات دولت روحانی به سازمان سنجش از تحصیل محروم شدم

0
215

مهدیه گلرو، دانشجویی که در دولت محمود احمدی‌نژاد به دلیل فعالیت‌های دانشجویی و مدنی از تحصیل محروم و در شمار “دانشجویان ستاره‎دار” قرار گرفت،گفت که در کنکور کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا قبول شده اما وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی به سازمان سنجش دستور داده که او را مردود علمی اعلام کنند.

به گفته خانم گلرو سازمان سنجش در پرونده او نقص پرونده اعلام کرده است. مهدیه گلرو  گفت که نهادهای امنیتی همچون سپاه و وزارت اطلاعات حاضر به پذیرش مسوولیت محرومیت از تحصیل او نیستند و هربار به این نهادها احضار شده هرکدام مسوولیت را متوجه دیگری کرده‌اند.

مهدیه گلرو، فعال حقوق زنان و دانشجوی ستاره دار دانشگاه علامه طباطبایی است که در سال ۱۳۸۶ و در حالی که تنها چند واحد به پایان تحصیلات کارشناسی‌اش باقی مانده بود ستاره دار و از تحصیل محروم شد. او در تاریخ ۱۱ آذر ماه ۱۳۸۸ بازداشت و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و تجمع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی از سوی دادگاه انقلاب به دو سال و چهار ماه حبس محکوم شد. مهدیه گلرو پس از اتمام دوران محکومیتش در اردبیهشت ماه سال ۱۳۹۱ از زندان آزاد شد. او پس از مطرح شدن امکان برگشت دانشجویان ستاره دار به دانشگاه‌ها در دوران وزارت رضا فرجی دانا، وزیر سابق علوم در دولت روحانی، مانند بسیاری از دانشجویان دیگر تقاضای بازگشت به دانشگاه داد اما پی‌گیری‌های او به نتیجه‌ای نرسید.

مهدیه گلرو درباره وضعیت پرونده خود گفت: «من کنکور ارشد قبول شدم و انتخاب رشته کردم. وقتی وارد سایت شدم نوشته بود شما به دلیل نقص پرونده باید بروید سازمان سنجش و آنجا مشکل را حل کنید. واقعا فکر نمی‌کردم این اتفاق برایم بیافتد. فکر می‌کردم بعد از این همه سال احتمالا در این دولت مساله حل خواهد شد اما متاسفانه نشد و من این پیام را در سایت دیدم و نتوانستم ثبت نام کنم. وقتی این پیام می‌آید بچه‌ها متوجه نمی‌شوند که کدام دانشگاه قبول شده‌اند یعنی همه بچه‌هایی که در طی این سال‌ها ستاره‌دار شدند حتی متوجه نشدند که کدام دانشگاه قبول شده‌اند. از شانس یا هرچیزی که بود برای من از دانشگاه الزهرا مسیج آمد که فرهیخته گرامی شما از این به بعد جزو خانواده الزهرا هستید. من تازه متوجه شدم که الزهرا قبول شده‌ام. رفتم دانشگاه الزهرا بدون اینکه به روی خودم بیاورم که چنین اتفاقی افتاده فرم‌ها را برای ثبت نام گرفتم مراحل اولیه را طی کردم و مدارک را دادم کارشناسی که آنجا بود برای ثبت نام گفت جلوی اسم شما خورده نیاز به تعهد شماره ۳ دارید و اجازه ثبت نام ندارید و باید بروید سامان سنجش مشکلت را حل کنی.»

دانشجویان ستاره دار در اعتراضات خود اعلام کردند که در جریان گزینش دانشجو برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا از سوی هیات مرکزی گزینش با سه درجه مختلف «یک ستاره» به معنای امکان ادامه تحصیل با اخذ تعهد مبنی بر «عدم فعالیت سیاسی نامطلوب»، «دو ستاره» به معنای اینکه «براساس نظر وزارت اطلاعات از نظر سیاسی صلاحیت ادامه تحصیل در آموزش عالی را ندارند» اما برای ثبت نام باید دو تعهدنامه را امضاء می‌کردند تعهد اول مبنی بر پایان دادن به فعالیت‌های شان و تعهد دوم اینکه در صورت ادامه فعالیت می‌پذیرند که قبولی‌شان در دانشگاه «کان لم یکن تلقی شود»، و دانشجوی «سه ستاره» شامل پذیرفته شدگان علمی که «صلاحیت آن ها از سوی هیات مرکزی گزینش وزارت علوم و وزارت اطلاعات به کلی رد شده» است.

مهدیه گلرو درباره پیگیری‌هایش پس از قبولی در کنکور کارشناسی ارشد گفت: «درنامه تیر ٩۶ با سربرگ وزارت اطلاعات به سازمان سنجش دستور داده شده مردود علمی اعلام شوم. اما سازمان سنجش به نقص پرونده کفایت کرده است. بالاخره یکسری آدم شریف هم هستند در سازمان سنجش که با توجه به رتبه و جایی که من قبول شده‌ام دلشان نیامده که مردود علمی بزنند. نقص پرونده زده‌اند که شاید با تعهد یا صحبت حضوری بتوان حل کرد. پیگیری کردم و از وزارت علوم تماس گرفتند. رفتم صحبت کردم و خیلی همدلی (ازطرف آنها) که مشکل شما حل می‌شود. مرا فرستادند سازمان سنجش که آنجا هم خوب برخورد کردند (وگفتند که) سعی می‌کنیم مشکل شما را حل کنیم. حالا منتظر هستم و جواب قطعی نگرفته‌ام.»

خانم گلرو گفت: «نکته ای این است که وزارت علوم می گوید سپاه اجازه نمی‌دهد. من سپاه که احضار شده بودم گفتند وزارت اطلاعات اجازه نمی‌دهد. اینقدر نهادهای امنیتی در کشور زیاد داریم که نمی‌فهمیم کدام مشکل ایجاد کرده چون هرکدام که این مدت احضار شدم و درباره این مساله سوال کردم همه گفته‌اند ما نیستیم. وزارت اطلاعات می‌گوید ما نیستیم. سپاه می‌گوید ما نیستیم. وزارت علوم هم می‌گوید ما از خدای‌مان است تو برگردی دانشگاه. اما نکته‌ای که وجود دارد این که نامه وزارت اطلاعات دولت روحانی را من در سازمان سنجش دیدم. سربرگ وزارت اطلاعات داشت و تاریخ نامه هم تیرماه امسال بود. یعنی این خیلی مسجل است وزارت اطلاعاتی که زیرمجموعه دولت تدبیر و امید است این نامه را زده و من از همه راه‌هایی که آقای روحانی و وزیر اطلاعات حرف مرا بشنوند تلاش کردم که بگویم چنین حقی دارد از من تضییع می‌شود و امیدوارم به گوش‌شان برسد. البته وزارت علوم همه همکاری‌اش را می‌کند و تلاش می‌کند ولی اینکه چقدر این مشکل حل شود نمی‌دانم.»

«ستاره دار» کردن داوطلبان تحصیل در آموزش‎عالی و به ویژه شماری از دانشجویانی که در آزموش علمی دوره کارشناسی ارشد و دکترا قبول شده اما به دلایل سیاسی-عقیدتی،مذهبی، مذهبی-فرهنگی یا اجتماعی از تحصیل محروم می شوند اولین بار در تابستان سال ۸۵ همزمان با اولین سالگرد رسیدن محمود احمدی‌نژاد به ریاست جمهوری در ایران علنی شد. هرچند اخراج و محرومیت از تحصیل به روش های مختلف در تمام سال‌های پس از «انقلاب فرهنگی» در ایران ادامه داشته است.

در شهریور سال ۱۳۸۵ شماری از دانشجویان ستاره دار با برگزاری تجمع‌های اعتراض آمیز مقابل سازمان سنجش، مجلس شورای اسلامی و نیز وزارت علوم اعلام کردند که به رغم قبولی در آزمون علمی دانشگاه‌ها مقام‌های دولتی از ثبت نام آنها به دلیل «درج ستاره در کارنامه هایشان» جلوگیری کرده‌اند.

مهدیه گلرو گفت: «خرداد ۸۶ که یک سونامی محرومیت از تحصیل در دانشگاه‌های کشور راه افتاد در علامه تقریبا ۵۰ نفر محروم از تحصیل و تعلیق شدند. طبق قانون حقوق دانشجویی در بند خاصی من دو ترم محروم از تحصیل شدم . با احتساب در سنوات که این دو ترم محروم از تحصیل شدن تا سال ۸۸ هر بار که برای من دو ترم تمام می‌شد دوباره کمیته انضباطی مرا می‌خواست و تمدید می‌کرد.»

خانم گلرو ورودی سال ۸۲ در رشته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی بود.  گفت: «قاعدتا خرداد سال ۸۶ دانشگاه‌ام تمام می شد. بهار ۸۶ انتخابات انجمن اسلامی در بیشتر دانشگاه‌ها برگزار می‌شد ما هم در دانشگاه علامه برگزار کردیم و تریبون و نشست برگزار می‌کردیم که در نتیجه آن تجمعات و تریبون‌ها همه ما محروم از تحصیل شدیم. چند اتفاق غیرقانونی در پرونده من افتاد. یکی اینکه اگر طبق قانون دو سوم از ترم تحصیلی گذشته باشد، کمیته انضباطی حکم را برای ترم بعد می‌تواند اجرا کند نه همان ترم. اتفاقی که خرداد ۸۶ افتاد این بود که وقتی من خواستم بروم سر جلسه امتحان به من گفتند که تو ممنوع الورود هستی به دانشگاه. یعنی ترم کامل تمام شده بود و فقط موقع امتحانات بود. مرا راه ندادند و گفتند باید بروی کمیته انضباطی و رفتم و گفتند دو ترم محروم هستی. اگر می‌گذاشتند از ترم بعد این اتفاقات بیفتد درس من تمام شده بود چون پس از امتحانات درس من تمام می‌شد.»

در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ موضوع «دانشجویان ستاره دار» به یکی از موضوعات اصلی مناظره‌های انتخاباتی تبدیل شد و هنگامی که محمود احمدی‌نژاد وجود چنین دانشجویانی را انکار کرد، شماری از دانشجویان ستاره دار به تجمع مقابل وزارت علوم وقت اقدام کردند. قریب به اتفاق این دانشجویان ستاره دار در ماه‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و در دادگاه انقلاب تهران به زندان‌های سنگین محکوم شدند.

مهدیه گلرو گفت: «ما از کاندیداها خواستیم شفاف موضع گیری کنند اما همه ما بازداشت شدیم. قانونا وقتی دانشجویی اخراج می‌شود ابتدا باید کمیته انضباطی تشکیل و نامه دعوت به دانشجو ارسال شود. در جلسه کمیته انضباطی باید کمیته بگوید طبق فلان ماده اخراج هستی و دانشجو وقت داشته باشد که اعتراض بکند. من از سال ۸۸ زندان بودم و سال ۹۱ آزاد شدم در این مدت تنها ۴۸ ساعت مرخصی آمده بودم و حتی نامه دعوت به دانشجو کمیته انضباطی برای آدرس‌هایی که در پرونده دانشجویی‌ام بود نیامد. این باعث شد که روند غیرقانونی ادامه پیدا کند و در وضعیتی که من زندان بودم سنوات پر شد و اخراجم کردند. ۸ ترم گذشته بود و ۸ ترم من زندان بودم و با سنوات عدم مراجعه دانشجو، حکم اخراج زده بودند.»

حسن روحانی در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ وعده داده بود که دانشجویان ستاره دار را به دانشگاه باز می‌گرداند. با وجود اینکه جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم در دولت روحانی و پس از آن رضا فرجی دانا وزیر علوم اقداماتی برای بازگشت دانشجویان ستاره دار به دانشگاه‌ها انجام دادند اما با استیضاح رضا فرجی دانا در مجلس نهم که اکثریت ر آن با نمایندگان اصولگرا بود، بازگشت بسیاری از این دانشجویان با مانع دوباره مواجه شد.

مهدیه گلرو به کمپین گفت: «پیگیری‌ها را شروع کردیم. تعداد زیادی از بچه‌ها برگشتند دانشگاه. این انصاف نیست که بگوییم مساله اصلا حل نشد. خیلی از بچه‌ها بودند که رتبه‌های دو رقمی و تک رقمی داشتند وقتی مراجعه می‌کردند وزارت علوم اقای روحانی می‌گفتند بروید دوباره امتحان بدهید. این بچه‌ها رفتند امتحان دادند و برگشتند دانشگاه اما حق و حقوق قبلی‌شان را از دست دادند. یعنی دوباره کنکور ارشد دادند. البته بچه‌هایی که امتحان دادند را احضار کرده و گفتند باید تعهد بدهید. ۹۹ درصد این بچه‌ها برای رفتن به دانشگاه تعهد دادند که کاری خلاف شوونات اسلامی و قوانین جمهوری اسلامی انجام ندهند. اما بخشی که لاینحل بود این وسط ما بودیم که سنوات‌مان پر شده بود سال‌ها گذشته بود و تعدادمان هم خیلی زیاد بود. در زمان آقای توفیقی و آقای فرجی دانا خیلی پیگیری کردند خیلی از بچه‌ها رفتند دانشگاه و توانستند یکی دو ترم باقیمانده از تحصیلات‌شان را ادامه دهند و مدرک شان را بگیرند. محمد فرهادی که وزیر علوم شد متاسفانه اصلا آدم پی‌گیری نبود و ترجیح می‌داد اصلا وارد این مساله نشود. تا اینکه آقای هاشمی شد سرپرست وزارت علوم و او و معاونان‌اش تا بخش زیادی از مشکلات را سعی کرده‌اند در همین سطح قبول شدگان ۹۶ حل بکنند.»

مهدیه گلرو به کارشکنی‌های رییس دانشگاه علامه طباطبایی اشاره کرد  گفت: «تقریبا بیشتر بچه‌های علامه همچنان مشکل دارند، کسانی که ۸۶ مشکل برایشان شد. صدرالدین شریعتی، رییس سابق این دانشگاه ما را اخراج کرد و حسین سلیمی که جای او، رییس دانشگاه شد این مساله را به اندازه کافی پیگیری نکرد. ما پیگیری کردیم، اصرار کردیم که حل شود. با توفیقی و فرجی دانا و معاونان شان در وزارت علوم صحبت کردیم. نامه دادند که سلیمی باید حل کند و وزارت مشکلی ندارد. نامه پاراف شده وزارت علوم می‌رفت برای سلیمی و او انجام نمی‌داد موضع‌اش هم این بود که اگر اینها بیایند دانشگاه، تشنج می‌شود و کنترل کردن دانشگاه برای من کار سختی است. به هرحال من معتقدم سلیمی خیلی ضعیف عمل کرد به خاطر اینکه بچه‌هایی که پلی تکنیک و سایر دانشگاه‌ها بودند برگشتند دانشگاه و یک ترم، دو ترم شان را تمام کردند.»

به کزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ خانم گلرو افزود: «در دانشگاه علامه من فقط ۸ واحد دارم که باید پاس کنم و مدرکم را بگیرم و این حقی نیست که از آن بگذرم و به هیچ عنوان حاضر نیستم پرونده‌ام را ببندم. ده سال گذشته و حتی اگر بچه من دانشجو باشد من همچنان پرونده‌ام را در دانشگاه علامه و وزارت علوم جمهوری اسلامی پی‌گیری می‌کنم تا زمانی که برگردم علامه و ۸ ترمی که گذراندم بشود مدرک من. این حق قانونی من است. برای من پرونده علامه بسته نمی‌شود. الان در کارزار جدیدی افتادم که آن کارزار، کارشناسی ارشد است و انگار که برای قدم به قدم برای هر بخشی از حق خیلی طبیعی و ساده برای همه آدم‌ها در جهان را ما باید تلاش کنیم انرژی بگذاریم لینک بزنیم صحبت کنیم تا بفهمیم که مشکل چیست.»