ممانعت پلیس از برگزاری گرامیداشت احمد شاملو و بازداشت عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران

0
257

سخنگوی کانون نویسندگان ایران گفت پلیس مانع برگزاری مراسم هفدهمین سالگرد مرگ احمد شاملو، شاعر پرآوازه ایرانی بر مزارش در امام‌زاده طاهر کرج شده است. رضا خندان مهابادی گفت نیروهای امنیتی سه شهروند از جمله بکتاش آبتین، عضو هیئت دبیران کانون را بازداشت کرده و به مکانی نامعلوم برده‌اند.

رضا خندان مهابادی، سخنگوی کانون نویسندگان گفت نیروهای امنیتی عصر روز دوم مرداد با حضور پرتعداد در مدفن این شاعر ایرانی و بستن درب محل و پراکنده کردن جمعیت، مانع برگزاری مراسم شدند: «امسال هم مثل سال گذشته به ما اجازه ندادند مراسم برگزار کنیم، درها را هم بسته بودند که کسی وارد امامزاده نشود و در مقابل اصرار بر حضور ما چند نفر را بازداشت کردند و بعد هم جمعیت را تهدید کردند که تا وقتی محل را ترک نکنید، آزادشان نمی‌کنیم، نهایتا هم جمعیت چند ده نفره که آمده بود، برای آزادی بقیه هم که شده متفرق شدند. »

سخنگوی کانون نویسندگان گفت شمار دقیق افراد بازداشت شده مشخص نیست و خبری هم از محل نگهداری خود نداده‌اند: «دقیق مشخص نیست چند نفر ولی بکتاش آبتین، عضو هیئت دبیران کانون را هم بازداشت کردند، دو سه نفر جوان‌تر هم بودند، تماسشان قطع شده و هنوز تماسی نگرفته‌اند که بدانیم کجا هستند و یا کی آزاد می‌شوند.»

رضا خندان مهابادی گفت نیروهای نظامی با لباس شخصی بوده‌اند و مشخص نبوده که از طرف کدام نهاد اطلاعاتی و امنیتی ماموریت جلوگیری از مراسم گرامیداشت برای آنان صادر شده است: «لباس فرم مشخصی نداشتند عموما و با لباس شهروندان عادی بودند، کارت و حکم ماموریتی هم ارائه ندادند با این وجود داد و بیداد و تهدید ‌کردند و جمعیت را پراکنده کردند و در انتها هم که چند نفر را دست بند زدند و با خود بردند.»

یک منبع مطلع حاضر در تجمع که نخواست نامش فاش شود نیز به کمپین گفت بهنام ابراهیم‌زاده، فعال کارگری که به تازگی از زندان آزاد شده نیز در همین مراسم بازداشت شده است. این منبع به کمپین گفت ماموران بازداشت کننده از نیروهای انتظامی بوده‌اند.

احمد شاملو، شاعر و مترجم سرشناس و از اعضای کانون نویسندگان ایران است که به دلیل اشعار اعتراضی‌ و مخالفتش با سانسور دولتی، میانه خوبی با حکومت ایران بعد از انقلاب نداشت. سالگرد مرگ او در دوم مرداد ۱۳۷۹ به مراسم گردهمایی نویسندگان و شعرا و فعالان سیاسی تبدیل شده است. سنگ قبر او در امام‌زاده طاهر کرج در فروردین ۱۳۸۵ توسط افراد ناشناس تخریب شد. تا سال ۱۳۹۴ مراسم سالگرد احمد شاملو با کنترل نسبی از سوی نیروهای امنیتی برگزار می‌شد ولی در دو سال گذشته ماموران پیش از شروع شدن مراسم درب محل مراسم را بسته و جمعیت را بازداشت یا متفرق کرده‌اند.

کانون نویسندگان ایران روز بیست و نهم تیر ماه و در بیانیه دعوت به این گردهمایی در توصیف احمد شاملو نوشت: «یادِ او که جهان را آباد و رها می خواست و انسان را جویای شکوه از یاد رفته‌اش؛ که پایش را بریده بودند اما همچنان به‌پا و استوار بر استوای زمین ایستاده بود؛ برای عدالت، آزادی و برابری و برای هرآنچه برای ما به یادگار نهاده‌است.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ سخنگوی کانون نویسندگان در پاسخ به دلایل برخورد امنیتی حکومت با مراسم بزرگداشت احمد شاملو به کمپین گفت: «دلیل قانع کننده‌ای که وجود ندارد ولی کلا نیروهای امنیتی با هر اجتماعی به جز اجتماعات خودی‌ها مشکل دارند و دوست ندارند به منتقدان و معترضان فرصت جمع شدن حتی چند ده نفره بدهند، شاید چون ترس این را دارند که با توجه‌ به بجران‌ها و نارضایتی‌های اجتماعی، این گردهمایی‌های چندنفره به اعتراضات گسترده‌تری منجر شود، در دو سال گذشته هم این برخوردها شدیدتر شده است چون قبل از این علیرغم تهدید و احضار اقلا به مردم اجازه می‌دادند بر سر مزار سرودی بخوانند و سخنرانی کنند ولی در این دو سال هر طوری شده مانع از شکل گیری مراسم و حتی مانع از حضور مردم در امامزاده طاهر می‌شوند.»